Mikko Niskaselle kuudennen Jussi-palkinnon tuonut Ajolähtö on vahva kuvaus 1980-luvun alun Suomesta. Kolme armeijasta maaseudulle palaavaa nuorta miestä (Timo Torikka, Tero Niva ja Heikki Paavilainen) on elämänsä valintojen edessä. Koulut ovat käymättä, pikkupaikkakunnan arki ei tahdo maistua ja veri vetää maailmalle. Kohtalot ohjaavat niin norjalaiselle öljynporauslautalle kuin viinanhuuruiseen puistokerhoon Göteborgiin. Vaikka nuoruus on lopulta muuta kuin eksoottista seikkailua, on pesäpallotermin mukaisesti ajolähdön koittaessa pakko mennä.
Niskasen teos on nuorisokuvauksena yhtä vahva kuin hänen vuoden 1966 Käpy selän alla -menestyksensä. Sen teemat ovat hyvin samankaltaiset kuin Tapio Suomisen kolmisen kuukautta aiemmin ensi-iltansa saaneessa Syöksykierteessä ja Norjaan sijoittuvien kohtausten puolesta elokuva tuo mieleen Jaakko Pyhälän Jonin (1983). Lopputulos on silti uniikki. Vaikka nuoruuden päämäärättömyys on melankolisesti läsnä, myös huumorilla on filmissä sijansa.
Sekä käsikirjoittajana että apulaisohjaajana toiminut Matti Ijäs toi valmistumisvuotensa toiseksi katsotuimmaksi kotimaiseksi yltäneen, osittain Niskasen juurilla Viitasaaressa ja Konginkankaalla kuvatun Ajolähdön uskottavuuteen oman panoksensa. Mikko Alatalon musiikit luovat nostalgiselle matkalle kuolemaa tekevään agraari-Suomeen taustasävelen. (Joonatan Nikkinen)