BEANPOLE

Ohjaaja: Kantemir Balagov

Maa: Venäjä

Vuosi: 2019

Kesto: 2.10

Kielet: venäjä / tekstitys englanniksi

Alkup. nimi: Dylda

Kategoria: , ,

Ohjaaja Kantemir Balagov nousi elokuvan tähtitaivaalle raketin tavoin esikoiselokuvallaan Closeness (Tesnota), joka oli asialleen omistautuneen nuoren naisen muotokuva Balagovin kotiseudulla Kaukasian seuduilla. Häntä auttoi myös hänen opettajansa Aleksandr Sokurovin näkyvä mentorointi. Odotukset Balagovin toisen elokuvan kohdalla eivät asettaneet tekijälleen näkyviä jännitteitä.

Beanpole sijoittuu Leningradiin syksyllä 1945 ja käsittelee sotavammaisten sairaalan potilaita ja etenkin henkilökuntaa. Päähenkilöitä ovat kaksi sairaanhoitajaa, hiljainen, sisäänpäin kääntynyt, Dyldaksi (”Hernekeppi”) kutsuttu Ija, joka on keskittynyt hoivaamaan neljävuotiasta orpolasta, ja ulospäin suuntautunut, seksuaalisesti riehakas (asiasta voisi käyttää rumempaakin sanaa) Maša, joka sanoo haluavansa sisäänsä jotain inhimillistä. Heidän välilleen syntyy syvä ystävyys, joka näyttää välillä kehittyvän fyysiseksi. Se säilyy ulkopuolisista tapahtumista riippumatta.

Vaikka sotasairaalamiljöö on pohjaltaan traaginen, se ei näy potilaitten mielialoissa. Tapa, jolla elokuva heidät kuvaa, on sen riemullisin osa. Joidenkin ainoa huoli on fyysisen tuntoaistin puuttuminen, mutta enemmän ongelmia on Dyldalla ja Mašalla, jotka eivät kykene hyväksymään omia tunteitaan. (VpM)

 

KANTEMIR BALAGOV (s. 1991, Naltšik, Kabardino-Balkaria, Venäjä) hylkäsi 23-vuotiaana aikaisemmat talousalan opintonsa ja lähti opiskelemaan elokuvaa Aleksandr Sokurovin johtamassa elokuvakoulussa Naltšikissa. Hänen ohjaamansa pitkä esikoiselokuva Closeness (Tesnota) oli suurmenestys vuoden 2017 Cannes’n elokuvafestivaaleilla, missä se sai kriitikoiden liiton FIPRESCIn palkinnon. Seuraava elokuva Beanpole (Dylda) on edellistä huomattavasti laajempi koknonaisuus, kuvaus sodasta juuri toipuvasta Leningradista ja kahdesta sotavammasairaalassa työskentelevästä naisesta, jotka kamppailevat tunteittensa, identiteettinsä ja seksuaalisuutensa luomassa turbulenssissa löytääkseen itsensä sodassa kadotetussa maailmassa.