DEVIL BETWEEN THE LEGS

Ohjaaja: Arturo Ripstein

Maa: Meksiko

Vuosi: 2019

Kesto: 2.27

Kielet: espanja / tekstitys englanniksi

Alkup. nimi: El Diablo entre las Piernas

Kategoria: , ,

Nimetön vanha mies ja hänen (Danten mieleen tuovasti nimetty) vaimonsa Beatriz ovat viettäneet niin paljon aikaa yhdessä ajan nuhrauttamassa asunnossaan, että inho ja rakkaus ovat käyneet perverssillä tavalla erottamattomiksi. Molemmat intohimoitsevat toisaalla hieman nuoremman väen kanssa: Mies nauttii rakastajasta, naiselle tuottaa iloa tango ja tanssipartneri. Palvelijatar tarkkailee näitä tekemisiä palveluskunnalle ominaisella ihastuksensekaisella halveksunnalla. Ikääntyvän aistillisuuden ja seksin antidraama kehittyy lähes yli kahden ja puolen tunnin ajan sairaalloisen uteliaisuuden kääntyessä hitaasti syvän humanistiseen sukellukseen elämäksi kutsuttuun pohjattomaan kuiluun – sen loppua kohden, kun millään muulla ei enää ole väliä kuin molemminpuolisella lohdulla ja yksilön tarpeilla.

Devil Between the Legs on monin tavoin uusin variaatio Ripsteinin keskeisimmästä pakkomielteestä: huis clos, muttei mukavaan sartrelaiseen tapaan vaan synkemmällä lajikkeella, jonka hän itse ankkuroi Christopher Marlowen Tohtori Faustuksen traagiseen tarinaan José Donoson vuonna 1966 julkaistun romaanin El lugar sin límites moton kautta loistavassa sovituksessaan vuonna 1977: Helvetillä ei ole rajoja eikä sitä ole rajattu / Yhteen paikkaan; sillä missä me olemme on helvettikin / Ja siellä missä helvetti on, siellä on meidän aina oleminen. Loistavasti valaistut sekä säteilevät että kämäiset mustavalkokuvat, upean sulavat sekvenssiotokset, ja raihnaisen ihmislihan estoton esittely tekevät elokuvasta Devil Between the Legs ainutkertaisen kokemuksen. (OM)

 

ARTURO RIPSTEIN (s. 1944) otti varaslähdön elokuvan maailmaan legendaarisen tuottajan Alfredo Ripstein poikana ja Luis Buñuelin suojattina, joista jälkimmäistä hänen sanotaan avustaneen kreditoimattomana elokuvan Tuhon enkeli (El ángel exterminador, 1962) tuotannossa. Todisteena siitä, että Ripsteinillä (tai hänen perheellään) on täytynyt olla vakavasti otettavaa vaikutusvaltaa, toimii se, että 21 vuoden iässä hän pääsi ohjaamaan esikoispitkänsä Aika kuolla (Tiempo de morir, 1965; käsikirjoitus: Carlos Fuentes & Gabriel García Márquez!) ammattiväkeä käyttäen – alan liittojen jäykkiä sääntöjä uhmaten. Joidenkin underground-elokuvakokeilujen ja uusien pitkien elokuvien jälkeen Ripstein asettautui meksikolaiselokuvan etulinjaan elokuvallaan El castillo de la pureza (1972). Hän on tehnyt lukuisia mestariteoksia, joista mainittakoon El imperio de la fortuna (1985), La mujer del puerto (1991), Principio y fin (1993), La virgen de la lujuria (2002) ja Las razones del corazón (2012).