KURITTOMIA KUVIA: 1960- JA 1970-LUKUJEN UNKARILAINEN ANIMAATIO

Maa: Unkari, Iso-Britannia, Kanada

Kesto: 1.10

Kategoria: , , ,

Unkarilainen animaatio pursuaa elämää, energiaa, paatosta ja nokkeluutta. Alkuajoistaan vuodesta 1915 lähtien se on ilmentänyt taiteellisuutta ja kokeellisuutta sekä vakaasti kasvattanut kansainvälistä mainettaan osoittaen taituruutta ja mielikuvitusta ja sekoittaen kiehtovasti perinteistä ja modernia tarinankerrontaa. Vaikka se on kokonaisuudessaan kiinnostavaa katsottavaa, keskitymme nyt 1960- ja 1970-lukujen animaatioelokuviin. Vuosia kestäneen neuvostovallan jälkeen vuoden 1956 kansannousu johti suojasäähän, joka salli suuremman kulttuurisen vapauden, ja sen aikakauden animaatiot ovat erityisen monipuolisia ja kiehtovia. Pannónia Filmstúdiósta tuli keskeinen vaikuttaja. Gyula Macskássy oli yksi sen merkittävistä johtajista, ja hänen yhteistyönsä taiteilija György Várnain kanssa johti minimalistiseen ja abstraktiin elokuvaan Pencil and Eraser (1960) – jonka aseistariisuvan yksinkertainen tyyli lisää sen monitahoista itsetietoisuutta siirryttäessä konfliktista (jopa elokuvan itsensä) rajojen ylittämiseen. Pannónian huippulahjakkuuksia oli myös Tibor Csermák, jonka elokuva The Red Polka Dot Ball (1961) jatkoi siirtymää etäämmälle realismista. Se on tarina kipakasta ja kekseliäästä tytöstä, joka muokkaa visuaalisesti ympäristöään. Elokuvassa nähdään huomiota herättäviä perspektiivikuvia ja asteittainen mukautuminen akvarellitaustaan. Myös suuri joukko ulkomailla asuvia unkarilaisia sai vaikutusvaltaa, ja yksi heistä, János Halász, perusti animaattorivaimonsa Joy Batchelorin kanssa merkittävän studion Britanniassa. Halasin ja Batchelorin tuotanto on laaja. For Better, For Worse (1961) on heille tyypillinen teos: se tutkii ristiriitaisesti television, uuden ilmiön, niin kutsuttuja etuja tyylikkään nykyaikaisen animaation keinoin.

Vuoden 1968 talousuudistukset lisäsivät autonomiaa ja kriittisyyttä. Tämä muutos on selvästi näkyvissä József Gémes’n lyhytelokuvassa Concertissimo (1968), jossa latteasti mutta värikkäästi teilataan porvarillinen itsetyytyväisyys ja militaristinen nihilismi. Toinen vaikutusvaltainen unkarilainen maastamuuttaja Péter Földes ohjasi teoksen Hunger (1973), joka on ensimmäisiä tietokoneanimaatioita ja siksi huomionarvoinen. Siinä jatkuvasti muuttuvat mustavalkopiirrokset on asetettu värikästä taustaa vasten ja surrealistinen mässäily osoittaa rajattoman ahneuden tuoman kasvavan tuhon. Myös Ottó Fokyn stop motion -animaatio Scenes with Beans (1976) kritisoi kulutususkoa ja aggressiota. Se on hienostunut, nokkela ja upea kokeilu tehdä papujen maailma, ja sen kuvat 1970-luvun mukautetuista esineistä ilahduttavat varmasti. Marsipaanilla ja pikkuleivillä tehty Honeymation (1975) on Ferenc Varsányin herkullinen, romanttinen ja lupsakka stop motion -elokuva. Hän tuli myöhemmin tunnetuksi työstään Yhdysvalloissa Ipanat-animaatiosarjan parissa. Lopuksi, Sándor Reisenbüchlerin animaatiossa Panic (1978) monivivahteinen ulkoasu yhdistää rikkaita ja värikkäitä tekstuureja, pop-taidetta, kansanperinnettä ja hienon äänimaailman. Selvästi kulutuskriittinen Panic kritisoi myös militarismia: imperialistiset ihmiset saavat rangaistuksen, kun heidän panttivangeiksi ottamansa muukalaiset muuttuvat kaijuiksi, jotka tuhoavat kiinniottajiensa kaupungin. Panic, kuten nämä kaikki unkarilaiset aarteet, on edelleen sekä relevantti että mukaansatempaava.

Jennifer Barker

 

PENCIL AND ERASER

A ceruza és a radír, Unkari 1960

Ohjaus: Gyula Macskássy, György Várnai / Käsikirjoitus: Gyula Macskássy / Kuvaus: István Harsági / Leikkaus: János Czipauer / Ääni: László Vargányi / Musiikki: Gusztáv Ilosvay / Tuotanto: Pannónia Filmstúdió / Tuottaja: Miklós Bártfai / Esityskopio: KAVI / Esitysformaatti: 16 mm / Kieli: ei dialogia / Kesto: 9 min.

 

THE RED POLKA DOT BALL

A piros pöttyös labda, Unkari 1961

Ohjaus: Tibor Csermák / Käsikirjoitus: Tibor Csermák, László Hárs, Antal Lukács (dramaturgi) / Kuvaus: István Harsági, Irén Henrik / Leikkaus: János Czipauer / Ääni: István Bélai / Musiikki: Sándor Szokolay / Tuotanto: Pannónia Filmstúdió / Tuottaja: Miklós Bártfai / Esityskopio: KAVI / Esitysformaatti: 16 mm / Kieli: ei dialogia / Kesto: 9 min.

 

FOR BETTER, FOR WORSE

Iso-Britannia 1961

Ohjaus: János Halász, Peter Sachs / Käsikirjoitus: Joy Batchelor / Animaatio: Harold Whitaker, Geoff Loynes, Tom Bailey / Musiikki: Matyas Seiber / Tuotanto: Halas & Batchelor, Philips / Tuottaja: János Halász, Joy Batchelor / Esityskopio: KAVI / Esitysformaatti: 16 mm / Kieli: suomi / Kesto: 12 min.

 

CONCERTISSIMO

Koncertisszimo, Unkari 1968

Ohjaus: József Gémes / Käsikirjoitus: István Bélai / Kuvaus: István Harsági / Tuotanto: Pannónia Filmstúdió / Esityskopio: KAVI / Esitysformaatti: 16 mm / Kieli: ei dialogia / Kesto: 3 min.

 

HUNGER

La Faim, Kanada 1973

Ohjaus: Péter Földes / Käsikirjoitus Péter Földes / Animaatio: Nestor Burtnyk, Marceli Wein / Kuvaus: Richard Michaud, Alan Ward / Leikkaus: Pierre Lemelin / Ääni: Michel Descombes / Musiikki: Pierre F. Brault / Tuotanto: National Film Board of Canada (NFB) / Tuottaja: René Jodoin / Esityskopio: KAVI / Esitysformaatti: 16 mm / Kieli: ei dialogia / Kesto: 11 min.

 

SCENES WITH BEANS

Babfilm, Unkari 1975

Ohjaus: Ottó Foky /Käsikirjoitus: József Nepp, András Osvát (dramaturgi) / Kuvaus: János Tóth, Ottmár Bayer / Leikkaus: János Czipauer / Ääni: András Imre Nyerges, Zsolt Pethő / Musiikki: Zsolt Pethő / Tuotanto: Pannónia Filmstúdió / Tuottaja: Gergely Levente Magyar / Esityskopio: KAVI / Esitysformaatti: 16 mm / Kieli: ei dialogia / Kesto: 12 min.

 

HONEYMATION

Mézes-táncos, Unkari 1975

Ohjaus: Ferenc Varsányi / Käsikirjoitus: Marcell Jankovics, Ferenc Varsányi / Kuvaus: Ottmár Bayer / Musiikki: Ferenc Sebő / Tuotanto: Pannónia Filmstúdió / Esityskopio: KAVI / Esitysformaatti: 16 mm / Kieli: ei dialogia / Kesto: 5 min.

 

PANIC

Pánik, Unkari 1978

Ohjaus: Sándor Reichenbüchler / Kuvaus: Irén Henrik / Leikkaus: Magda Hap / Ääni: András Imre Nyerges / Tuotanto: Pannónia Filmstúdió / Esityskopio: KAVI / Esitysformaatti: 16 mm / Kieli: ei dialogia / Kesto: 9 min.

 

 

Jennifer Barker olisi ollut John Griersonille mieluinen tuttavuus, sillä Barkerin kiinnostuksen kohteiden määrä heijastaa Griersonin ideaalia täydellisestä elokuvaohjaajasta: yhtä lailla niin dokumenttielokuvien kuin animaatioidenkin kanssa kotonaan oleva tekijä. Barkerin kohdalla se tarkoittaa tätä: käsiteltyään kaikenlaisia poliittisia narratiiveja fiktiosta dokumenttielokuviin vuonna 2012 julkaistussa kirjassaan The Aesthetics of Antifascist Film: Radical Projection (saatavissa nyt myös pehmeäkantisena!), Barker tutkii nyt seuraavaa kirjaansa varten varhaisten yhdysvaltalaisanimaatioiden vaikutusta maailman eri kolkissa – mitä suomalaiset, itävaltalaiset, japanilaiset ja portugalilaiset ymmärsivät Felix-kissasta (Felix the Cat) ja sen monista aikalaisista, miten näppäsimme nuo kuvat ja kertomukset itsellemme ja teimme niistä jotain omaa?

Sekä tutkimustyössään että kirjoittaessaan Barker suuntaa mielellään sinne, missä ristiriitaisuudet ja vastaväitteet ovat rankkoja ja kiihkeitä: hän on tutkinut varhaista mustaa amerikkalaiselokuvaa, kirjoittanut varsinaisen päiväunelmaiset artikkelit perspektiivinkorjausvalokuvauksesta ja modernista flaneerauksesta sekä Hermína Týrlován feminismistä, osallistuu säännöllisesti Mubin animaatiotarjonnan kuratointiin ja avaa jälleen Sodankylän yleisölle todellisen pörröisten ja vimmaisten animoitujen kuvien kultasuonen! (Olaf Möller)