MAMMA ROMA

Ohjaaja: Pier Paolo Pasolini

Maa: Italia

Vuosi: 1962

Kesto: 1.46

Kielet: italia / tekstitys englanniksi

Alkup. nimi: Mamma Roma

Kategoria: ,

Pier Paolo Pasolinin kahden ensimmäisen elokuvan Pummin (Accattone, 1960) ja Mamma Roman taustalla henkii voimakas pettymys sodan loppumisen ja fasismin romahduksen luomien toiveiden katoamisesta 1950-luvun politiikkaan. Se näkyy näiden elokuvien lohduttomassa lähiömaisemassa vielä lohduttomampine antiikin raunioineen. Tätä kaikkea heijastaa Anna Magnanin tulkitseman päähenkilön koko olemus.

Magnanihan teki huikean läpimurtonsa Roberto Rossellinin miehitettyä Roomaa kuvaavassa traagisessa klassikossa Rooma – avoin kaupunki (Roma cittá aperta, 1945). Siksi tuntuu mahdottomalta ajatella, että ilman häntä olisi voitu tehdä sodasta elpyvää ja siinä pettyvää kaupunkia kuvaavaa elokuvaa. Magnanin tapauksessa kyse ei enää ole näyttelemisestä vaan hänen olemuksestaan. Ajan kahtiajakoa kuvastaa hänen pyrkimyksensä uuteen elämään poikansa kanssa ja suurten toiveitten traaginen lopputulos.

Lähtökohdan elokuvan käsikirjoitukseen Pasolini sai tositapauksesta, jossa nuori mies oli kuollut vankilassa. Ohjaajan käsissä se muuttui kärsimyshistoriaksi, eikä hän turhaan käyttänyt Andrea Mantegnan kuuluisan Kristus-maalauksen poikkeuksellista kuvakulmaa pojan kuolemaa käsitellessään. Näiden kahden ensimmäisen elokuvan päätepisteeksi jäsentyi Pasolinin mahtava Kristus-visio Matteuksen evankeliumi (Il vangelo secondo Matteo, 1964). (VpM)