NADER JA SIMIN: ERO

Ohjaaja: Asghar Farhadi

Maa: Iran, Ranska

Vuosi: 2011

Kesto: 2.03

Kielet: persia / tekstitys suomeksi ja ruotsiksi

Alkup. nimi: Jodaeiye Nader az Simin

Kategoria: ,

Nader ja Simin: Ero -elokuvan alkuasetelma ei voisi olla yksinkertaisempi: nainen tahtoo eron miehestä, koska haluaa jättää kotimaansa Iranin. Hän ei halua kasvattaa 11-vuotiasta lastaan ilmeisen vaikeissa olosuhteissa. Mies tahtoo jäädä. Hän haluaa pitää huolta Alzheimeria sairastavasta isästään. 14 vuoden avioliitto on tullut pisteeseen, jossa mies ja nainen ovat ajautuneet henkisesti erilleen. Iranin oikeus ei näe tätä riittäväksi syyksi avioeroon.

Eron eri aspekteja, esimerkiksi sitä mitä se tekee lapsille, tarkasteleva filmi on yhtä intiimi kuin filosofinenkin. Mitään puulle maistuvaa, pintapuolista draamaa on turha odottaa. Yksinkertaisesta asetelmasta käsin luodaan moniaalle merkityksiä. Moraalia, omaatuntoa ja uskoa jännittävästi tarkastelevassa filmissä ollaan asioiden ytimessä. Elokuva on paitsi ajattelevan kamerakuvauksen myös mestarillisen näyttelijätyön juhlaa. Payman Maadin mietiskelevä, hiljainenkin olemus saa vastinparikseen Shahab Hosseinin intensiivisen, neuroottisen ja arvaamattoman tulkinnan työttömäksi jääneestä isästä, Hojjatista, joka katsoo jo menettäneensä niin paljon, ettei ole enää mitään menetettävää.

Oikeusdraama, jossa jokaisella on syynsä, saa Kafkan Oikeusjutun (1925) näyttämään lasten leikiltä. Kyseessä on selkeästi neorealististen klassikkojen, kuten Polkupyörävarkaan (1948) ja Matkan Italiaan (1954), perillinen, moraalikysymyksiä katsojan toden teolla pohtimaan pistävä teos, jota voi hyvällä syyllä pitää tuoreena klassikkona. (JN)