RATKAISU NYRKKEILYKEHÄSSÄ

Ohjaaja: Alfred Hitchcock

Maa: Iso-Britannia

Vuosi: 1927

Kesto: 1.56

Kielet: ei dialogia / tekstitys englanniksi

Alkup. nimi: The Ring

Kategoria: , ,

Nyrkkeilykehän sisä- ja ulkoreunoilla näytelty kolmiodraama on Alfred Hitchcockin ouevressa melkoinen outolintu, ensinnäkin siksi, ettei siihen taida sisältyä (niitä sydämiä kohtaan suoritettuja lukuun ottamatta) yhtään varsinaista rikosta. Toisekseen sen on sanottu olleen ohjaajan ainoa yksikseen pykäämä alkuperäiskäsikirjoitus, mistä kreditoinnista löytyy kyllä muunlaisiakin tulkintoja – mainittakoon esimerkiksi Hitchcockin aina sorrettu uskollinen vaimo ja yhteistyökumppani Alma Reville, tuo oman aikansa Melania Trump…

Voittamaton tivolinyrkkeilijä “One Round” Jack Sander (Carl Brisson) häviää yllättäen ottelun mystiselle haastajalle, joka paljastuukin raskaan sarjan ammattilaiseksi Bob Corbyksi (Ian Hunter). Jackille tarjotaan mahdollisuutta päästä Bobin sparrauspartneriksi, mutta Bob alkaa osoittaa kasvavaa mielenkiintoa Jackin tyttöystävä Mabelia (traagisen lopun vain muutamaa vuotta myöhemmin kokenut Lillian Hall-Davis) kohtaan ja ostaa tälle arvokkaan rannerenkaankin. Kataluuteen päin hieman kallellaan oleva Mabel menee sekavista tunteistaan huolimatta Jackin kanssa naimisiin ja miehet puivat välejään ystävällishenkisessä näytösottelussa, jonka Bob voittaa. Jack epäilee edelleen suhdetta, vannoo jonakin päivänä voittavansa Bobin virallisessa maailmanmestaruuskamppailussa ja tekee pitkän päivätyön tuohon tavoitteeseensa päästäkseen. Riidat kärjistyvät ja draama huipentuu – lajityypin konventioiden edellyttämällä tavalla – viimein nyrkkeilykehässä…

Kriitikot ihastuivat heti tuoreeltaan Hitchcockin teokseen, joka pärjäsi kassaluukuilla hieman nihkeämmin. Rytmin, kuvakulmien, muotokielen ja montaasirykelmien osalta ohjaaja on jo löytänyt taiteellisen ja kerronnallisen käsialansa huomattavan korkealuokkaisella tasolla ja nivoo nasevasti sydänsurujen sekaan myös teenkuivaa brittiläistä lakonista huumoriaan. Kestosuosikiksi kasvaneen genren peruspalikat ovat jo siinä määrin jykevästi jengoillaan, että mykkäelokuvan taustalta voi joinakin hetkinä melkein aistia Stallonen myöhemmät ölinät ja mölähdykset, Scorsesen taatusti Hitchcockinkin monet ratkaisut huomioon ottaneesta Kuin raivo härästä (1980) nyt puhumattakaan.

Harvoin nähdyn teoksen täydentää äänitaiteilijoiden poikkeuksellinen kohtaaminen. Elokuvataiteen valtionpalkinnon viime joulukuussa saanut, kansainvälisestikin tunnustettu foley-artisti Heikki Kossi, kaksinkertainen Golden Reel Award -voittaja Nicolas Becker (mm. Pianisti, Lapsi, Gravity, Arrival) ja tanskalaistaituri Peter Albrechtsen (mm. Antichrist, Miehet jotka vihaavat naisia, Dunkirk) luovat jännityksen mestarin varhaiseen täysosumaan kokonaan uuden äänimaailman. Luvassa on taatusti ainutlaatuinen ja unohtumaton live-elämys. (LT)