ROJO

Ohjaaja: Benjamín Naishtat

Maa: Argentiina, Brasilia, Ranska, Hollanti, Saksa

Vuosi: 2018

Kesto: 1.49

Kielet: espanja / tekstitys englanniksi

Alkup. nimi: Rojo

Kategoria:

Benjamín Naishtat ja hänen kolmas pitkä ohjaustyönsä Rojo (”Punainen”) ovat uusimpia kiehtovia näytteitä uuden argentiinalaisen elokuvan häkellyttävän monipuolisesta tasosta. Pohjoiseen pikkukaupunkiin sijoittuva omanlaisensa trilleri onnistuu kertomaan siitä ”tavalliset” ihmiset välinpitämättömyyteen ajavasta ilmapiiristä, joka mahdollisti sotilasjuntan niin kutsutun likaisen sodan 1976–83. Sen aikana valtion tukema väkivaltakoneisto sai 30 000 ihmistä ”katoamaan”.

San Sebastianin perinteikkäillä filmijuhlilla parhaan ohjauksen, näyttelijän ja kuvauksen palkinnot rohmunnut Rojo käynnistyy atmosfääriä luovalla johdannolla. ”Almodóvar-näyttelijä” Dario Grandinetti esittää päähenkilöä, kaljupäistä ja viiksekästä lakimiestä Claudiota, jonka illallisrauhaa ilmestyy traagisesti päättyvässä johdannossa häiritsemään tuntematon mies, provosoiva ulkopuolinen. Vielä aikaisemmin on nähty yhden pitkähkön kuvan prologi keskiluokkaisesta talosta, jota ventovieraat tulevat tyhjentämään huonekaluista.

Kolme kuukautta myöhemmin elokuvassa tapahtuu ajan hengessä muitakin katoamisia. 1970-luvun tyyliin niin kuvaukseltaan, väreiltään kuin leikkaukseltaankin valmistettu Rojo lähestyy periodia ovelasti, hieman tragikoomisessa vireessä. Tästä suurimpia nautintoja on Pablo Larraínin elokuvien tähti Alfredo Castro columbomaisena chileläisenä salapoliisina. (TM)

 

Buenos Airesissa 1986 syntynyt ja kotikaupungissaan elokuvakoulutuksen saanut BENJAMÍN NAISHTAT on aikaisemmissakin elokuvissaan tutkaillut Argentiinan traumoja ja kansallista paranoiaa. Esikoinen The History of Fear (2014) on kokeileva episodimosaiikki nykypäivän luokkaeroista. Halvalla valmistettu The Movement (2015) kertoo 1900-luvun alkupuoliskolla pampalla liikkuneista aseistautuneista anarkistiryhmistä, jotka vaativat talonpojilta ruokaa ja yhteistyötä. Rojo on Naíshtatin toistaiseksi ”yleisöystävällisin” ohjaus, jossa kiinnittää huomiota myös kansainvälisten lattarikykyjen mukanaolo; Castron lisäksi näkyvän panoksensa antaa brassi Kleber Mendonça Filhon vakiokuvaaja Pedro Sotero.