YOUNG AHMED

Ohjaaja: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Maa: Belgia, Ranska

Vuosi: 2019

Kesto: 1.30

Kielet: ranska, arabia / tekstitys englanniksi

Alkup. nimi: Le jeune Ahmed

Kategoria: , ,

Juhlituimpien ja palkituimpien ohjaajaveljesten humaani tuotanto on hurmannut neljännesvuosisadan ajan katsojia ympäri maailmaa. Suomessa elokuvien teho ymmärrettiin peruuttamattomasti viimeistään vuoden 2005 Sodankylän vierailun yhteydessä.

Dardennet aloittivat dokumenttielokuvissa, joiden innoittama energinen käsivarakuvaus on synnyttänyt kokonaisen sukupolven jäljittelijöitä. Muoto tarvitsee kuitenkin sisällön, joten kuvaustyyli tukee heidän tapansa havainnoida maailmaan. Veljesten lempeä katse tarkastelee alempien sosiaaliluokkien inhimillistä taistelua näkökulmasta, joka ei romantisoi tai yksinkertaista.

Belgialaiskaksikon elokuvat perustuvat aina äärimmäisen vahvoille moraalisille konflikteille. Hahmot ovat joko sisäinen tarpeen tai ulkoisen ongelman takia alati liikkeessä. Cannesin elokuvajuhlilla parhaan käsikirjoituksen palkinnon viime vuonna voittaneessa uutuudessa Nuori Ahmed päähenkilönä on teini-ikäinen harras muslimi, jonka sisäisenä liekkinä palavat islam ja Allah.

Ahmed uhmaa auktoriteetteja ja kohottaa profeetan lait muiden yläpuolelle. Hän lietsoo perheriitoja haukkumalla belgialaista äitiään juopoksi ja syyttää siskonsa pukeutumista lutkamaiseksi. Vaikutusvaltaisen imaamin puheet lietsovat Ahmedin sydämessä vihaa, joka johtaa väkivaltaiseen kohtaamiseen. Tämän seurauksena Ahmedin on opeteltava laventamaan maailmankuvaansa ja ymmärtämään muiden ihmisten ajattelutapoja. (OK)

 

Cannesin Kultaisen palmun kaksinkertaiset voittajat JEAN-PIERRE (s. 1951) ja LUC (s. 1954) DARDENNE ovat työskennelleet aina yhdessä, sekä käsikirjoittajina että ohjaajina, ”tekijänä jolla on neljä silmää”. He ovat pysyneet tinkimättömän uskollisina kutsumukselleen, pohjanaan vuodesta 1975 käynnistyneet yhteiskunnalliset tv-dokumentaarit. 1981 Dardennet siirtyivät fiktioihin. Heidän kypsän kautensa saavutukset Lupaus, Rosetta, The Son, Lapsi, The Silence of Lorna, The Kid with a Bike ja Kaksi päivää, yksi yö ovat todentaneet Jonathan Rosenbaumin määritelmän: ”Kukaan muu maailmassa ei tällä hetkellä tee elokuvia, jotka ovat yhtä tarkkavaistoisesti kiinni nykyhetken työväenluokan elämässä.”