ANJA KOFMEL

Sodankylän elokuvajuhlat on perinteisen epävirallisen festivaalityönjaon mukaan keskittynyt fiktioihin, jolloin dokumentit ovat tulleet kysymykseen vain poikkeuksellisen tasokkuutensa tai muun erityisyytensä ansiosta. Sveitsiläisen Anja Kofmelin Chris the Swiss edustaa näitä molempia puolia, joten on harvinaisen kiinnostavaa saada myös nuori ohjaaja festivaalivieraaksi.

Toukokuussa Cannesin filmijuhlien Kritiikin viikolla huomiota herättäneessä Chris the Swississä Kofmel yhdistää lahjakkaalla tavalla normaaliin dokumenttikerrontaan animaatiojaksoja. Vaikka ”animaatiodokut” eivät enää ole aivan uusi keksintö, on Kofmelin elokuva sikäli lajissaan omaa luokkaansa, että Chris the Swissin animaatiot eivät ole mikään lisuke tai erikoisuustärppi, vaan hänen oman leipälajinsa vaikuttava saavutus.

Luganossa 1982 syntynyt mutta Zürichissä kasvanut Anja Kofmel opiskeli animaatiota Luzernin design- ja taidekoulussa, mistä hänen vuoden 2009 valmistumistyönsä oli seitsenminuuttinen animaatio, Winterhurin festivaalilla parhaana sveitsiläisenä oppilastyönä palkittu Chrigi. Yhdeksän vuotta myöhemmin Kofmelin ex-Jugoslavian sodissa kohtalonsa kokeneen serkun Chrisin tapaus on kehittynyt yli kymmenen kertaa mittavammaksi pitkäksi elokuvaksi, jonka valmistusprosessin aikana sveitsiläisohjaaja vietti 2015–17 pitkiä aikoja kenttätutkimuksissa Kroatiassa sekä kansainvälisen animaatiotiimin johdossa Saksassa.

Mikä tärkeintä, Chris the Swissistä kehittyi Anja Kofmelin pitkän työprosessin kuluessa niin sykähdyttävä tummanpuhuvan animaation ja paljonpuhuvan dokumenttimateriaalin liitto, että on jännittävää saada tekijä Sodankylään esittelemään taatusti paljon keskustelua herättävä elokuvansa.

Timo Malmi