FERNANDO MEIRELLES

Fernando Meirelles (s. 1955) on Cinema Novon jälkeisen, ”retomada do cinemabrasileiron” (brasilialaisen elokuvan uudelleensyntymän) maailmanlaajuisia kärkitekijöitä. Walter Sallesin tapaan mainoselokuvissa ja tv-sarjoissa aloittanut Meirelles on yksi maansa kansainvälisesti menestyneimpiä ohjaajia. Yhdessä he muodostavat tekijäjatkumon, joka ei uusien metodien ja foorumien vuoksi ole ollut niin kiinni kansallisen elokuvan painolastissa, vaan vapaampi yhdistelemään kansainvälisiä kerrontapoja brasilialaisiin tarinoihin.

Yhdessä Nando Olivalin kanssa ohjattu debyyttielokuva, humoristinen satiiri Domésticas, o filme (Maids, 2001) asetti perustan miehen episodimaiselle kerronnalle ja kirjallisiin lähteisiin pohjautuville sovituksille. Sao Paolon vilkkaaseen metropoliin sijoittuva ja brasilialaisella iskelmämusiikilla bregalla höystetty näytelmätekstin sovitus antoi humaanilla tavalla äänen muuten näkymättömälle työväenluokalle.

Debyytin jälkeen Meirelles räjähti globaaliin tietoisuuteen eeppisellä rikossaagallaan Jumalan kaupunki (2002). Rio de Janeiron faveloihin sijoittuva universumi hurmasi yleisöt autenttisilla ja viihdyttävillä rikostarinoilla ja ylsi neljään ansaittuun Oscar-ehdokkuuteen, joista yksi kolahti Meirellesille ohjauksesta. Jumalan kaupunki esitteli Meirellesin tavattoman rikkaan työkalupakin: kookas hahmogalleria, vankka visuaalinen tyyli ja epälineaarinen kerronta. Kiitosta ja kultaa sateli taivaalta ja miestä suitsutettiin eteläamerikkalaiseksi Tarantinoksi. Nykyään elokuvaa voi kiistatta kutsua moderniksi klassikoksi ja se on poikinut jatko-osakseen Meirellesin tuottaman tv-sarjan City of Men (2002–2005).

Menevän rikosrallin jälkeen Meirelles alkoi sovittaa nykykirjallisuuden mestareiden teoksia, kuten John le Carrén poliittinen rakkaustrilleri Uskollinen puutarhuri (2005). Ralph Fiennes ja roolistaan Oscarilla huomioitu Rachel Weisz tekivät molemmat muistettavat suoritukset tässä älykkäässä ja taidokkaasti rakennetussa jännityselokuvassa, joka keräsi viisi Oscar-ehdokkuutta.

Vuonna 2008 Meirelles tarttui mielenkiintoiseen haasteeseen adaptoimalla portugalilaisen Nobel-voittaja José Saramagon kirjan Kertomus sokeudesta (1995). Tuloksena syntyi kansainvälisiä megatähtiä pursuavan kokoonpanon kanssa tehty Blindness (2008). Julianne Mooren, Mark Ruffalon ja Gael García Bernalin tähdittämä elokuva kuvaa maailmaa, jossa ihmiset sairastuvat mystiseen, heidät sokeiksi tekevään sairauteen. Epidemian levitessä sokeat suljetaan karanteeniin, josta seuraa dystooppinen Kärpästen herra -ihmiskoe.

Ennen valmisteilla olevaa, katolisen kirkon kahden viimeisen paavin suhteista kertovaa The Popea ohjaajan tuorein pitkä elokuva, kansainvälisellä ensemblellä höystetty 360 (2011) on Max Ophulsin ja Alan Rudolphin jalanjäljissä tehty vapaa sovitus Arthur Schnitzlerin näytelmästä La Ronde (”Intohimojen karuselli”, 1920), joka kertoo universaalilla ja rosoisella tavalla himosta, häpeästä ja valinnoista.

Vuonna 2016 Meirellesille suotiin kansallinen tehtävä ohjata Rio de Janeiron yli nelituntisen avajaisshow’n televisioversio.

Otto Kylmälä