KATHARINA WYSS

Festivaalin kaksi nuorta naisohjaajaa ovat molemmat syntyjään Sveitsistä. Kumpikin on tehnyt elokuvia kymmenisen vuotta, ja saavuttanut kansainvälisen läpimurtonsa viimeisen vuoden kuluessa – Katharina Wyss viime syyskesällä Venetsian kunnianarvoisella festivaalilla, jossa hänen ensimmäinen pitkä elokuvansa Sarah Plays a Werewolf sai merkittävää huomiota Kritiikin viikolla.

Nykyään Saksassa asuva Wyss on opiskellut elokuvaohjausta Saksan elokuva- ja televisioakatemiassa Berliinissä ja suorittanut elokuvan ja filosofian opinnot loppuun myös Pariisissa. Kansainvälisyydestään huolimatta hän ei ole vieraantunut juuristaan, kuten omakohtaisia kokemuksia esimerkiksi nuoren naisystävien traagisista kohtaloista hyödyntävä, Wyssin syntymäpaikassa eli Fribourgin historiallisessa pikkukaupungissa Länsi-Sveitsissä filmattu Sarah Plays a Werewolf osoittaa.

Vaikkei kenties kannata erotella sukupuolta tekijöistä puhuttaessa, naisen asema ohjaajana ei Sveitsissä(kään) ole helppo ja pitkän debyytin valmistus vei Wyssiltä seitsemän vuotta kaikkine kehittely- ja rahoituskuvioineen. Sitä ennen hän oli ehtinyt tehdä kaksi lyhytfilmiä ja yhden ”puolipitkän”. Kuusiminuuttinen Es war einmal ein König (2008) oli elokuvakoulun tuotantoa, kuten myös lähes tunnin mittainen 1000 Meilen von Taschkent (2009) sekä nelikymmenminuuttinen Minusland (2010), joissa molemmissa oli toisessa pääosassa Neuvostoliitossa syntynyt nainen.

Kysyttäessä omista naisohjaajasuosikeista Katharine Wyss on maininnut, että Sarah Plays a Werewolfia tehtäessä hänen mielessään oli kolmen kollegansa elokuvia (kaksi ensin mainittua Sodankylän-kävijöitä): Chantal Akermanin, Agnès Vardan ja Catherine Breillatin. Wyss on siis epäilemättä oikealla polulla, kuten hänen kiehtovan monitasoinen elokuvansakin todistaa!

Timo Malmi