A DARK, DARK MAN

Ohjaaja: Adilhan Jerzhanov

Maa: Kazakstan, Ranska

Vuosi: 2019

Kesto: 2.10

Kielet: kazakki / tekstitetty englanniksi

Alkup. nimi: Qap-qara adam

Kategoria: , ,

Raymond Chandlerin romaanimuistumien dekkaritarina kohtaa ranskalaisen ”neo-noir”-poliisitrillerin kazakki-auteuristi Adilhan Jerzhanovin rikoselokuvassa A Dark, Dark Man, joka ei ole tavanomaisuudella pilattu. Chandlerilaisina antisankareina hääräävät pikkukylän kovia kokeva nuori poliisi Bezkat ja kaupunkilaishepenissään kuin toisesta maailmasta saapuva naispuolinen tv-toimittaja, peloton Ariana.

Vaikka Jerzhanov on kieltänyt kuvanneensa yhteiskunnallista tilannetta, ajattelemme pakostakin Kazakstanin korruptoituneisuutta, kun Bezkat saa brutaalilta pomoltaan tehtävän selvittää puuvillapellolta löytyneen pikkupojan ruumiin mysteerin. Tapahtuneesta on heti syytetty hidasjärkistä Pekuaria, ilmeisen hatarin perustein.

Pekuarin perhe palloilee kuvissa mukana omalaatuisesti, mutta väistämättömän väkivaltaisesti päättyvä tragikoominen tapahtumaketju onkin absurdi painajainen – kuten chandlerilaisessa teoksessa, ”syyllisen” selvittämiselläkään ei ole niin väliä. Ariana siteeraa poliiseille turhaan Montesqueiun vallan kolmijako -oppia, mutta Aidar Sharipovin tyylikkäässä kameratyössä taas toteutuu vaakasuora ”kolmijako” laajakankaalle: pellot, vuoret ja taivas hallitsevat maisemaa.

Kazakstanin aina silloin tällöin kovia, mutta ulkomailla suhteellisen tuntemattomia ohjaajanimiä tuottavan elokuvan nykyhuippua edustaa Jezkazganissa 1982 syntynyt Adilhan Jerzhanov. Käsikirjoittaja-ohjaaja-kuvaaja on tehnyt yhden lyhyen ja kymmenen pitkää elokuvaa, joista The Owners (Sodankylässä 2015) kelpuutettiin Cannesin filmijuhlien pääsarjaan. Asunnottomia osattomia The Ownersia vielä rosoisemmin kuvannut Constructors (2013) herätti jo huomiota uudesta ohjaajalupauksesta. Viimeksi Sodiksessa Jerzhanovilta nähdyn The Gentle Indifference of The Worldin (2018) jälkeen tuottelias ohjaaja on ehtinyt tehdä neljä pitkää elokuvaa, ja tänä vuonna on lisäksi valmistumassa kaksi. (Timo Malmi)