Jan Ijäksen Kaksi sotaa on dokumentaarinen essee-elokuva, joka jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen keskittyy Monte Cassinon sotavankileiriin, jossa ensimmäisessä maailmansodassa taistellut itävaltalaisfilosofi Ludwig Wittgenstein viimeisteli kirjansa Tractatus Logico-Philosophicus. Siinä Wittgenstein esittää kielen kuvateoriansa. Sen mukaan lauseet ovat kuin kuvia, joiden osatekijät muodostavat kokonaiskuvan todellisuudessa vallitsevasta asiaintilasta. Näkemys edustaa ns. totuuden korrespondenssiteoriaa, jonka mukaan lauseet ovat tosia, jos ne vastaavat niiden kuvaamia asiaintiloja todellisuudessa. Elokuvan toinen osa keskittyy San Pietro Infinen kylään, jonka kuuluisaa, toisen maailmansodan aikana käytyä taistelua yhdysvaltalainen elokuvaohjaaja John Huston kuvaa dokumenttielokuvassaan San Pietro (1945). Elokuvalla oli pitkään maine tapahtumien todenmukaisena kuvauksena, mutta oikeasti elokuvan taistelut olivat tositilanteen jälkeen lavastettuja kohtauksia.
Ijäksen teoksessa Wittgensteinin kuvateoreettinen ajattelu asettuu vuoropuheluun Hustonin elokuvallisen valehtelun kanssa. Kun kielellisiä kuvauksia vastaavaa todellisuutta ei löydy, se on kuviteltava. Kaksi sotaa on esseemäistä pohdintaa taiteesta ja totuudellisuudesta, audiovisuaalisesta esittämisestä ja sen valheellisuudesta sekä sotien mielettömyydestä.
Elokuva näytetään John Hustonin San Pietro -elokuvan alkukuvana.
Ilpo Hirvonen