Kun australialainen elokuva on jäänyt Sodankylässäkin etäiseksi, emme ole aikaisemmin esittäneet mitään maan ehkä leimallisimmalta auteur-ohjaajalta Ivan Seniltä – mutta hyvä aloittaa hänen ”kenties parhaasta” (aussikriitikkoauktoriteetti David Strattonin mukaan) teoksestaan Limbo. Sen onkin aika ainutlaatuinen pitkän fiktioelokuvan laatutekijä koko maailmassa: hän paitsi vastaa käsikirjoituksesta ja ohjauksesta, myös kuvauksesta, leikkauksesta ja musiikin säveltämisestä! Ynnä muusta…
Aboriginaalien edustajana Sen kuvaa alkuperäisväestön elämää. Limbon trillerimäisen, hypnoottisen meditatiivisen dekkaritarinan etsivä Travis Hurley (Simon Baker) on valkoinen, mutta hän tutkii 20 vuotta aiemmin tapahtunutta aboriginaalinaisen murhamysteeriä ja törmää monenlaisiin alkuperäisväestön kokemiin epäoikeudenmukaisuuksiin. Uhrin veli Charlie ei halua puhua valkoisille, mutta sisko Emma suostuu. Valheita ja väärinkäytöksiä paljastuu, varjot kohdistuvat edesmenneen pääepäillyn omalaatuiseen veljeen.
Senin ilmaisevan mustavalkoisena cinemascopena kuvaama erämaan kaivoskaupunki Limbo on kuin kuun maisemaa. Hollywoodissa kunnostautunut aussinäyttelijä Baker on kaikkea muuta kuin parikin kertaa ”maailman kauneimpien ihmisten” joukkoon nimetty mies riutuneena Travisina, joka joutuu auto-ongelmiensa vuoksi jäämään motelliin Limboon selvittämään aboriginaalien ja valkoisten jännittyneitä välejä, rakenteellista rasismia.
Timo Malmi