Ranskassa elokuvakoulutuksensa saaneen serbin Vladimir Perišićin Lost Country on lukemattomien ex-Jugoslavian 1990-luvun hajoamista käsittelevien elokuvien ehdotonta kärkeä: Perišić lähestyy serbialaisten jakautumisen aikaa miellyttävän coolisti, perheristiriitojen kautta – kertomalla 15-vuotiaan koulupojan ja hänen politrukkiäitinsä suhteesta.
Loistavista näyttelijöistä roolityöstään palkittu Jovan Ginić esittää ujoa Stefania ja elokuvan Quo vadis, Aida? (2020) pääosasta kuuluisa Jasna Đuričić hänen autoritaarista äitiään Marklenaa, joka on tottunut päättämään kaiken pojan silmälasien mallia myöten. Marklena on myöhemmin sotarikollisena tuomitun presidentin Slobodan Miloševićin kannattaja. Poliittiset jännitteet alkavat ahdistaa Stefania, kun hänen toveriensa kannattamat opiskelijamielenosoitukset korruptiota vastaan 1996 kasvavat, kohti pojan hätkähdyttävää loppuratkaisua.
Vain isovanhempien kotona vallitsee rauha. Huomaamattoman rauhallinen kameratyö vie Perišićin ymmärrettävän pessimististä elokuvaa eteenpäin arkirealistisissa miljöissä: kodissa, koulussa, kaduilla ja puistoissa. Vertauskuvallisuus ei ole kovakouraista, kun poika painii näkemisongelmissaan ”menetetyssä maassa”.
Timo Malmi