Martin Scorsesen taidot elokuvantekijänä tunnustetaan – myös elokuvahistoriaa ja tekijöitä käsittelevien, hyvin omakohtaisten dokumenttien toteuttajana. Mutta tiedetään myös Sorsesen ansiot englantilaisen Michael Powellin saavutusten 1980-luvulta käynnistyneen renessanssin takuumiehenä – missä Scorsesen ansioituneen vakioleikkaajan Thelma Schoonmakerin avioliitto Powellin kanssa (molemmat ikimuistoisesti Sodankylässä 1987) on ollut omiaan lisäämään intensiteettiä.
Scorsesen tuottama ja juontama, David Hintonin ohjaama dokumenttifilmi Powellista (ja hänen unkarilaisesta käsikirjoittajaparistaan Emeric Pressburgerista) onkin Scorsesen rakastavin ja henkilökohtaisin elokuvahistoriallinen työ. Eikä yhtään haittaa, että Powellin elämä (1905–1990) ja elokuvaura käydään läpi kronologisesti, niin hänen omasta suosikkiohjauksestaan Kysymys elämästä ja kuolemasta (1946) vaikkapa balettielokuvien kuningattareen Punaiset kengät (1948) kuin katastrofivastaanoton saaneeseen modernin kauhun avainteokseen Kurkistelija (1960). Kaksikon yhtiön The Archers -logo oli Scorseselle tae elokuvien todellisesta taiasta.
Arkistomateriaalin ja elokuvalainausten avulla syntyy rikas kokonaiskuva historian kenties luovimmasta ohjaaja- ja käsikirjoittajaparista, jonka vaikutus Scorsesen omaan tuotantoonkin tulee esille. Kaikkiaan: ”Mistä elämässä ja taiteessa oikein on kysymys.”
Timo Malmi