Kun kiinalainen elokuva on monesta syystä meillä edelleen paitsiossa, harvat tietävät, että maassa valmistetaan myös film noiria, mustaa rikoselokuvaa – ja tasokkaasti, kuten Only the River Flows todistaa, ohjaajana nopeasti vakituisen Cannes-pätevyytensä osoittanut Wei Shujun.
Ollaan 1990-luvulla (tuskin sattumalta). Pieni maaseutukaupunki, joen rannalla. Joulukuu. Sataa saatanasti (kuten asiaan kuuluu). Poliisipäällikkö Ma Zhe tutkii sarjamurhaajan tapausta. Pidätys vaikuttaa selvältä, mutta onko tapaus sittenkään yksinkertainen? Peittelyt ja salaisuudet odottavat ratkaisijaansa. Eikä Ma Zhellä ole kotonakaan helppoa, kun vaimon raskaus ei suju ilman komplikaatioita.
Only the River Flows askeltaa klassisten noirien vaikutuspiirissä. 16-milliselle filmille tallennettu rouhea kameratyö korostaa tätä, kuten tummanpuhuvuudessaan myös aikansa Kiinan ilmapiiriä Tiananmenin aukion tapahtumien ja nykyisen talousboomin välissä. Rikosjuonta tärkeämpää on henkilöiden ja yhteiskunnan kuvaus, kuten yhden lapsen politiikan vaikutukset Ma Zhenin ja hänen vaimonsa väleihin. Mutta mustaa huumoria ei silti unohdeta. Eikä tyhjenneitä elokuvateattereita!
Timo Malmi