Toisen maailmansodan aikana muutamat Hollywoodin eturivin ohjaajat värväytyivät Yhdysvaltojen armeijaan, jonka palveluksessa he tekivät propagandaelokuvia sodan taisteluista sekä taistelemisen tarkoituksista. Rintamalle lähti myös John Huston, jonka työskentely tuotti sotadokumenttielokuvien trilogian: Report from the Aleutians (1943), San Pietro (1945) ja Let There Be Light (1946/1980).
Kun Huston oli kuvannut Aleuttien saarten sotaretkeä Alaskassa, hänen seuraavana tehtävänään oli kuvata liittoutuneiden Rooman valloitus takaisin natseilta. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun liittoutuneiden eteneminen Italiassa hidastui. Niinpä syntyi tarve valmistaa uuden tilanteen yleisöille selittävä dokumenttielokuva. Sotatrilogian keskimmäinen osa kuvaa Rooman ja Napolin välissä sijaitsevassa pienessä vuoristokylä San Pietrossa joulukuussa 1943 käytyä taistelua, joka oli ratkaiseva liittoutuneiden etenemisen kannalta.
Elokuvalla oli pitkään maine San Pietron taistelun täydellisen autenttisena kuvauksena. Myöhempi tutkimus on tosin osoittanut, että lähes kaikki elokuvassa käytetty materiaali kuvattiin varsinaisen taistelun jälkeen. Taitavasti leikatut taistelujaksot saavat kuitenkin rinnalleen paitsi Hustonin toteavan kertojaäänen myös rivisotilaiden ja paikallisten lasten kuvia, jotka säilyttävät puhuttelevan toden tunteensa.
Elokuvan alkukuvana näytetään Jan Ijäksen ohjaama lyhytelokuva Kaksi sotaa
Ilpo Hirvonen