On aina jännittävää tutustua tuntemattoman elokuvamaan ohjaajapersooniin, nyt Kazakstanin 2000-luvun elokuvan huomattavimpaan tekijänimeen Adilkhan Jeržanoviin. Jezqazğanin kuparikaupungissa 1982 syntynyt käsikirjoittaja-ohjaaja-leikkaaja edustaa nimenomaan maan neuvostoajan jälkeistä ”aaltoa”. Toisaalta mitäpä tiedämme Neuvosto-Kazakstanin aikaisesta elokuvastakaan, vaikka olimme tuolloin tavallaan naapurimaassa – ja toisaalta onhan maa kaukana, mistä kertoo Jeržanovin vuoden 2015 läpimurtotyön The Owners valinta tuolloin sadan parhaan aasialaisen elokuvan joukkoon Etelä-Korean Busanin filmijuhlilla.
Sodankylän kaikkien aikojen ensimmäinen kazakkivieras Jeržanov, jolta toki olemme aikaisemmin esittäneet kolmekin elokuvaa, tekee yhtä hyvin niin villiä tragikomediaa, värikästä melodraamaa kuin mustaa dekkaritrilleriäkin.
”Rakkaus. Ja rahanpuute. Kun nämä kaksi asiaa yhdistyvät, alkaa runous. Tapahtuu aineellisen ja henkisen maailman konflikti. Tulee tiettäväksi se, kuinka paljon ihminen on tuomittu modernissa, pragmaattisessa maailmassa.” Tämä Jeržanovin motto suoratoistopalvelu MUBI:n kotisivulta summannee osuvasti hänen 2007 käynnistyneen 15 pitkän elokuvan, 2 lyhytfilmin ja yhden tv-sarjan laajuisen tuotantonsa, jossa toki on ”puhtaita” komedioitakin.
Adilkhan Jeržanov tulee etäisestä kulttuurista, mutta kun ajattelemme The Ownersista käynnistyneitä puheita hänen minimalisminsa Aki Kaurismäki -vaikutteista ja tunnemme Kazakstanin vuorten reunustamien arojen tuttuutta Lapin tuntureiden taustoittaman ”taigan” kanssa, kohtaamme jälleen elokuvataiteen yleismaailmallisen resonoinnin.
Timo Malmi