13.6. Aamukeskustelussa Leos Carax

Torstain aamukeskustelussa kuultiin elokuvaohjaaja Leos Caraxia, joka on pitkien elokuvien lisäksi ohjannut myös lyhytelokuvia ja musiikkivideoita. Yhdysvaltalaiselle äidille ja ranskalaiselle isälle Pariisin esikaupunkialueella vuonna 1960 syntynyt Carax, oikealta nimeltään Alex Christophe Dupond, tunnetaan erityisesti tarinoista kaoottisesta rakkaudesta.

Carax kertoi täydelle salille Kitisenrannan koululla, että löysi elokuvien maailman teini-ikäisenä. Ensimmäistä elokuvakokemustaan ohjaaja ei muistanut, mutta kuvaili yhdysvaltalaisnyrkkeilijä Muhammad Alin mestauusottelun olleen hänelle merkittävä kokemus, vaikka ohjaaja ei pidäkään itseään urheilufanina. Hieman myöhemmin elokuvakriitikkona työskennellessään Carax matkusti useille elokuvafestivaaleille, jolloin hän pääsi keskustelemaan elokuvista kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

Sodankylän elokuvajuhlien avajaisnäytöksenäkin nähdyssä Pont-Neufin rakastavaisissa (1991) esiintyvät ohjaajan useissa elokuvissa nähdyt näyttelijät Denis Lavant ja Juliette Binoche. Carax korostaa, ettei hän olisi ikinä tehnyt elokuviaan ellei olisi tavannut oikeita ihmisiä. Ohjaaja sanoo, ettei osaa kuvitella elokuviensa kohtauksia ilman luottonäyttelijöitään.

Caraxin ohjasi ensimmäisen täyspitkän elokuvansa Boy Meets Girl (1984) vain 24-vuotiaana. Elokuvan tarinaa Carax kuvailee omakseen. Lavantin roolihahmon nimi on Caraxin elokuvissa usein Alex, joka on myös Caraxin oikea etunimi. Ohjaajan taitelijanimikin on anagrammi nimistä Alex ja Oscar.

Ohjaajan elokuvissa toistuvat rakkauden teemojen lisäksi leikkisyys ja liike. Carax kuvailee elokuvan maailman näyttäytyvän hänelle saarena, jolla ei ole rajoja. ”Se on kaunis saari, mutta siellä on myös hautausmaa, missä on kuolleita ihmisiä” Carax kiteyttää, viitaten elokuvahistorian edesmenneisiin pioneereihin ja mestareihin. 

Ohjaajauransa alussa Carax kertoo olleensa epävarma ja pelänneensä värien käyttämistä. Hän kuvasi ensimmäiset elokuvansa mustavalkoisina ja pääosin öisin, jotta katsoja keskittyisi vain hallittuihin yksityiskohtiin. Myöhemmissä töissään ohjaaja käyttää värejä mitä leikkisin ja innovatiivisin tavoin. 

Keskustelussa nousi esille useasti myös elokuvien painotus liikkeeseen, sillä ohjaajan elokuvissa juostaan huomattavan paljon. Carax kertoo olleensa koulussa aina kaikista pienin ja tunteneensa, ettei hän osaa juosta. Hän päätyi käsittelemään asiaa elokuviensa kautta ja laittoi elokuvien Alexin juoksemaan puolestaan.

Aamukeskustelujen klassikkokysymykseen autiolle saarelle elokuvasta Carax ei suostunut vastaamaan, sillä hän sanoo jo olevansa jumissa autiolla saarella. 

Kuva: Juho Liukkonen