Lauantain aamukeskustelussa brasilialainen ohjaaja Fernando Meirelles kertoi monipuolisesta urastaan, johon on mahtunut monenlaista videotaiteesta kansainvälisiin menestyselokuviin ja kokeellisista tv-sarjoista oopperaan.
Meirellesin ensimmäiset elokuvakokemukset liittyvät hänen isänsä kuvaamiin, 16 millimetrisiin filmipätkiin. Ohjaajan ura ei ollut Sao Paulossa varttuneen Meirellesin alkuperäinen suunnitelma. Biologian opinnot keskeytettyään hän opiskeli arkkitehdiksi. Hän päätti ryhtyä elokuvantekijäksi katsottuaan Jorge Bodanzkyn ja Orlando Sennan elokuvan Iraceman (1975). Ennennäkemättömällä tavalla fiktiota ja dokumenttia yhdistelevä elokuva teki Meirellesiin niin suuren vaikutuksen, että hän teki opintojensa lopputyöksi lyhytelokuvan ja sai sen myötä ensikosketuksen elokuva-alalle.
Uransa alussa Meirelles kuvasi ystäviensä kanssa kokeellisia lyhytelokuvia ja videotaidetta. Hän myös ohjasi useita vuosia hauskoja ja kokeellisia sarjoja sekä työskenteli mainosmaailmassa. Mainokset eivät kuitenkaan riittäneet Meirellesille, vaan hän haaveili kokoillan elokuvan ohjaamisesta. Hän harjoitteli pitkän elokuvan ohjaamista esikoisellaan Maids (2001).
“Haluan aina olla mukana projekteissa, jotka saavat tuntemaan oloni epävarmaksi. Sellaisia, joiden aiheista en tiedä paljon ja yleensä kadun, että ylipäänsä suostuin ottamaan niin mahdottoman idean vastaan. Jostain syystä nämä toimivat lopulta kaikista parhaiten.”
Meirelles olisi halunnut filmatisoida José Saramagon romaanin Kertomus sokeudesta, mutta oikeuksien takia suunnitelma oli jäädä haaveeksi. Yksi Meirellesin uran onnekkaimmista sattumista oli, kun Saramagon kustantaja kysyi, olisiko Meirelles kiinnostunut ohjaamaan Paulo Linsin romaanin Jumalan kaupunki. Alun epäröinnin jälkeen Meirelles tarttui tähän täysin erilaiseen aiheeseen.
Meirellesin ohjaama Jumalan kaupunki -elokuva esitettiin Cannesin elokuvajuhlilla, ja se saavutti suuren suosion. Jumalan kaupunkia seurasi toinen menestyselokuva Uskollinen puutarhuri (2005), jonka jälkeen Meirelles ilmoitti lopettavansa elokuvien teon. Hän kuitenkin pyörsi päätöksensä, kun hänelle tuli tilaisuus ohjata aiemmin havittelemansa Saramagon romaani. Blindness-elokuvasovitusta (2008) seurasi elokuva 360 (2011). Sen jälkeen Meirelles palasi tv-sarjojen pariin, mutta on ohjaaja tehnyt niiden jälkeenkin uusia aluevaltauksia.
Uuden kokeileminen on aina viehättänyt Meirellesiä. Hän on ohjannut muun muassa Les Pêcheurs de Perles -oopperateoksen vuonna 2015 ja Rio de Janeiron olympialaisten avajaisshow’n vuonna 2016. Tällä hetkellä ohjaajalla on monta projektia käynnissä, muun muassa ilmastokriisiä käsittelevä sarja BBC:lle, tiededokumentti sekä Netflixin tuottama elokuva The Pope.
Autiolle saarelle Meirelles ottaisi elokuvan Iraceman, joka oli hänen alkuperäinen yllykkeensä ryhtyä ohjaajaksi.