15.6. Perjantai tarjoili suurten mestareiden tunneskaalan

Mykkäelokuvanäytös

Perjantaiaamu lähti käyntiin elokuvan- ja television historiaan uusia näköaloja avanneella aamukeskustelulla, kun Olaf Möller haastatteli saksalaisten lajityyppielokuvien ja tv-tuotannon mestaria Dominik Grafia.

Möllerin jalkapalloa käsittelevä mestariluokkasarja jatkui iltapäivällä unohdetulla klassikolla, Zoltán Fábrin vankileirimaailmaan sijoittuvalla jalkapalloelokuvalla Kaksi puoliaikaa helvetissä. Möller alusti, että kyseinen teos käsittelee erinomaisesti urheiluelokuvissa toistuvaa myyttiä, että jalkapallon peluu edustaa uhrautumista jonkin suuremman puolesta.

Lapinsuussa yleisö pääsi pohdiskelemaan iltapäivällä monimerkityksellisiä ja yleisinhimillisiä teemoja Mahamat-Saleh Harounin Tšadin pitkän sisällissodan aikaan sijoittuvaan Dry Seasonin kautta. Samaa humaania linjaa jatkoi myöhemmin illalla Isossa teltassa samalta ohjaajalta nähty A Screaming Man.

Tämän vuotisen Carte Blanche -sarjan valitsi kirjailija Kjell Westö. Torstaina nähtiin Matti Kassilan Sininen viikko ja perjantain elokuvaksi Westö oli valinnut Luis Buñuelin Tuhon enkelin.

Ranskalaisohjaaja Olivier Assayas teki näyttävän paluun Sodankylän elokuvajuhlille esitellessään Ingmar Bergmanin elokuvan Talven valoa Bergman-juhlavuoden merkeissä. Isossa teltassa pidetyssä mestariluokassa päästiin toden teolla kuulemaan mestariohjaajien mielenliikkeistä, kun Assayas kertoi kirjaprojektinsa yhteydessä Bergmanin kanssa käymistään syvällisiä keskusteluista. Ranskalaisohjaaja arvioi tietävänsä Bergmanista enemmän kuin Bergman tiesi itsekään.

Illalla nautittiin täpötäydessä Isossa teltassa King Vidorin hupsuttelevasta mykkäklassikkosta The Patsy (Tulinen Tyttö). The Sprockets -yhtyeen säestämä näytös osui ja upposi, kuten yleisön naurunpyrkähdyksistä saattoi päätellä.

Kokeellisen elokuvan moniottelija Sami van Ingen toi aamuyön Out in the Open -mestariluokassaan esille valikoiman eksperimentaalisia merkkiteoksia 19401980-luvuilta. Filmiprojektorin hurina ja hypnoottiset kuvat loivat Pieneen telttaan hartaan tunnelman.