Sunnuntain aamukeskustelussa ruotsalainen näyttelijä-ohjaaja Pernilla August kertoi eläväisiä tarinoita pitkästä urastaan elokuvien ja teatterin parissa.
August kasvoi Tukholman Södermalmilla. Vanhempien erottua hänen ollessaan 2-vuotias, hän asui äitinsä kanssa. Valokuvaajaisällä oli vaikutuksensa jo varhain Augustin suhteeseen kameroihin.
“Isän ottamissa kuvissa silmistäni näkee, että olen hyvin tietoinen, että katson isää linssin läpi.” Lapsuudenkuvista näkyy kuvattavan tietoisuus kuvan ottajasta ja kuvaajan tietoisuus kohteestaan.”
August kertoi hyödyntäneensä näytelmän keinoja lapsena ja nuorena koulussa. Hänestä se ei ollut näyttelemistä, vaan yksinkertaisesti hänen tapansa olla. Hän keksi jo kymmenvuotiaana, miten yleisöön luodaan kontakti. Tärkeimpänä työvälineenään August pitää intuitiota.
Kun August oli 15-vuotias, hän päätyi ystävänsä isän kautta näyttelemään Roy Anderssonin mainokseen. Sen jälkeen Anderson pyysi Augustia pieneen rooliin elokuvaansa Giliap (1972). Silloin August innostui toden teolla elokuvanteosta.
“Halusin viettää aikaa ihmisten kanssa kameran toisella puolen ja olla ennemminkin osa työryhmää kuin näyttelijä. Elokuvanteko vaikutti niin hauskalta.”
Augustin teatteriopinnot olivat vielä kesken, kun hän sai roolin Ingmar Bergmanin Fanny ja Alexanderista (1985). Se tuotti ongelmia, sillä elokuvanäytteleminen oli kiellettyä opintojen aikana. Augustin tilanteesta järjestettiin opiskelijoiden ja henkilökunnan äänestys, mikä oli hänen mukaansa kamalaa. Bergmania August kuvaa loistavaksi kirjoittajaksi ja henkilökohtaiseksi ohjaajaksi, joka usein lähinnä kuiskaili ohjeita.
August päätyi George Lucasin Star Wars -elokuviin tutustuttuaan tuottaja Rick McCallumiin The Young Indiana Jones Chronicles -tv-sarjan kuvauksissa. Pimeän uhan (1999) kuvauksissa August jännitti ensin englantiaan ja aksenttiaan. Lucas kuitenkin sanoi Pernillalle, ettei siitä tarvinnut huolehtia, sillä hänen roolihahmonsa on kotoisin ruotsalaisesta galaksista.
Myöhemmin August on päässyt ohjaajana toteuttamaan unelmaansa kameran takana olemisesta. Elokuvantekijänä hänelle tärkeintä on luoda tunne siitä, että kuvatut asiat ovat todellisen tuntuisia, koska se on ainoa tapa saada kontakti yleisön kanssa.
Autiolle saarelle August ottaisi mukaansa John Cassavetesin elokuvan A Woman Under the Influnce (1974).
Kuva: Juho Liukkonen