Lauantain aloittaneessa amukeskustelussa yhdysvaltalainen leikkaaja-ohjaaja-tuottajaa Mary Sweeney kertoi rakkaudestaan leikkaamiseen sekä yhteistyöstään David Lynchin kanssa. Sweeney on leikannut useita Lynchin elokuvia, kuten Lapinsuussa aamuyöllä nähdyn Twin Peaks – Tuli kulje kanssani, joka kertoo ensimmäistä Twin Peaks -sarjan kautta edeltäneistä tapahtumista. Sekä leikkaustöissään että ohjauksissaan Sweeney pitää tärkeänä sitä, että elokuvat tuntuvat aidoilta ja niiden emotionaalinen maisema välittyy.
Sweeneyn oma esikoisohjaus Baraboo nähtiin Kitisen kinossa iltapäivällä yhdessä ohjaajan lyhytelokuvan Waking Dream kanssa. Baraboon kiireettömyydessään tunnelmalliset maalaismaisemat ja lämpimät, toisiinsa risteävät ihmissuhteet ovat saaneet vaikutteita ohjaajan omista lapsuusmuistoista. Lämminhenkinen elokuva herätti yleisössä kiinnostusta ja liikuttuneita reaktioita.
Aamukeskustelun jälkeen Koululla nähtiin arkkitehtuurin erikoisohjelmiston viimeinen näytös, jossa arkkitehtilegenda ja emeritusprofessori, kansainvälisesti arvostettu arkkitehtuurielokuvan tuntija Juhani Pallasmaa esitteli Alfred Hitchcockin yhden asunnon raameihin sijoittuvan elokuvan Köysi. Kirjoissaan Pallasmaa on käsitellyt tilankäyttöä elokuvissa sekä etsinyt yhteyksiä muihin taiteenlajeihin, ja näistä samoista aiheista kuultiin myös hänen esittelyssään.
Tarkennettuaan katseensa käsillä olevaan elokuvaan Pallasmaa kertoi erityisesti sen lavastuksesta sekä esitteli kiinnostavia lainauksia Hitchcockilta ja muilta elokuvan tekijöiltä. Vaikka Hitchcockin pieneen tilaan sijoittuvien draamojen katsojat tietävät, että elokuvat ovat lavastettuja, sillä ei Pallasmaan mukaan ole merkitystä – niin suuri näiden elokuvien emotionaalinen voima on.
Arkkitehtuurispesiaalin jälkeen elokuvaa monipuolisesti tutkinut Jennifer Barker esitteli kuratoimansa tšekkiläisten lyhytanimaatioiden sarjan, jonka temaattisena johtolankana toimivat salaperäiset esineet. Monipuolisessa mestariluokassa nähtiin tunnelmaltaan ja aiheeltaan vaihtelevia elokuvia vallan kritiikistä kepeään lastenanimaatioon.
Iltapäivällä Iso teltta täyttyi Aki Kaurismäen paljon odotetun Kuolleet lehdet -elokuvan ensi-iltanäytöksen katsojista. Paikalla oli Kaurismäen lisäksi yleisön suosikki, jo lähes kulttimaineen saanut Alma-koira. Elokuva saavutti kaikkien aikojen lipunmyyntiennätyksen kolmella loppuunmyydyllä näytöksellä, ja Ison teltan näytöksen jono ulottui Kitisen kinolle saakka.
Tämän jälkeen Isossa teltassa nähtiin Frank Borzagen melodraaman Seitsemännessä taivaassa mykkäelokuvakonserttinäytös, jota säesti Seitsemäs taivas -kokoonpano eli Lau Nau, Topias Tiheäsalo ja Hermanni Yli-Tepsa. Elokuva kuvaa Pariisin vähäosaisten välille puhkeavaa rakkaustarinaa, johon edes syttyvän maailmansodan raakuus ei voi tulla väliin. Vuonna 1927 valmistunut elokuva resonoi väkevästi nykypäivänäkin, kuten musiikin haikeudesta ja yleisön nyyhkinnästä voitiin kokea.
Kitisen kinossa esitettiin festivaalien toinen Skottispesiaali-sarjan näytös, Hebridien saarimaisemiin sijoittuva Michael Powellin ja Emeric Pressburgerin ohjaama Myrskyöitä. Elokuvan esitteli Screen Argyll -järjestön johtaja Jen Skinner, joka kertoi Hebridien saarten paikallisesta kulttuurista ja elokuvan historiasta.
Koululla nähtiin festivaaleille tekijävieraaksi saapuneen itävaltalaisen David Wagnerin ensimmäinen kokopitkä elokuva, voimakastunnelmainen ja visuaalisesti vaikuttava Eismayer. Armeijaympäristöön sijoittuva tukahdutetun homoseksuaalisuuden kuvaus sai yleisön eläytymään tarinaansa ja keräsi raikuvat suosionosoitukset.
Loppuillasta Isossa teltassa tarjoiltiin Hassisen koneen nuorisomusiikkia Mika Kaurismäen ohjaaman konserttitaltioinnin merkeissä. Karaokenäytöksessä oli kaikki ikimuistoisen karaokedokumenttikeikan ainekset yhteislaulusta ja ilmakitarariffeistä jammailuun ja valomereen. Esilaulajana toimi yksi ja ainoa Ismo Alanko! Viimeistään Levottomat jalat sai ihmiset mukaan karaokevimmaan, ja Rappiolla-kappaleen kohdalla festariväki siirtyi eteen tanssimaan.
Yön pikkutunneilla Koululla Mika Taanilan kuratoima ja esittelemä Kokeellisen elokuvan yönäytös toi hämärää meininkiä ja silmänkääntötemppuja yöttömään yöhön. Vangitseva kahdeksan avantgardistista helmeä sisältävä lyhytelokuvien sarja oli kokemus, jonka jälki-istunto jatkui rannalla aamun sateeseen saakka.
Kuvat: Hilma Toivonen & Susanna Pesonen