17.6. Musiikkia, matkaelokuvia ja kesäyön kultainen aurinko

Festivaaliperjantaina saatiin nauttia peräti kahdesta aamukeskustelusta unkarilaisen Ildikó Enyedin ja brasilialaisen Karim Aïnouzin kertoessa elämästään ja urastaan Kitisenrannan koululla. Erilaisista kulttuureista kotoisin olevien elokuvantekijöiden kokemuksissa yhteistä oli kasvu kansalaisia rajoittavassa poliittisessa ympäristössä sekä oman yhteisön löytyminen kokeellisista taidepiireistä.

Oheisohjelmistolle ja tapahtumille pyhitetyssä Pienessä teltassa ihastuttivat lastennäytökset animaatiohahmo Emilian ja Vaahteramäen Eemelin johdolla. Festivaalin tiedeaiheisen erikoisohjelmiston kohokohtana puolestaan kuultiin professori Timo Vesalan johtama paneelikeskustelu, jossa soita lähestyttiin niin luonnontieteellisestä näkökulmasta kuin kulttuurinkin kautta.

Elokuvajuhlien perustajiin lukeutuvalta Mika Kaurismäeltä nähtiin uutta ja vanhempaa tuotantoa. Loppuunmyyty Lapinsuu matkasi L.A. Without a Mapin (1998) myötä aurinkoiseen Kaliforniaan, ja myöhemmin illalla Koululla määränpää oli tyystin toisenlainen: Yö armahtaa -elokuvan (2020) Helsingin Corona-baari. Näyttelijät Kari Heiskanen ja Timo Torikka olivat Kaurismäen seurana paikalla vastaamassa yleisön kysymyksiin.

Autotie kutsui monissa päivän elokuvissa. Tie-elokuvien kattauksesta saattoi valita vaikkapa ranskalaisharvinaisuuden Sanoi pikku prinssi (1992), festivaalivieras Jonas Selberg Augustsénin romaninuorista kertovan The Garbage Helicopterin (2015) tai Mathieu Amalricin monipuolisuudesta ohjaajanakin todistaneet elokuvat Hold Me Tight (2021) ja Kiertue (2010). Perjantaiyön käännyttyä jo lauantaiaamuksi koitti Lapinsuussa Ajolähtö (1982), kun Mikko Niskasen harvemmin nähty nuorisokuvaus esitettiin kotimaisen klassikon perinteisellä ohjelmapaikalla.

Aiemmin päivällä Lapinsuun veti täyteen Kaija Saariahon carte blanche -valinta Anna Magdalena Bachin kronikka (1968), joka helli katsojia ja kuulijoita J.S. Bachin musiikilla. Päivän musiikkitarjontaa edusti itseoikeutetusti myös Ison teltan odotettu ja suosittu mykkäelokuvakonsertti, jossa Buster Keaton -klassikkoa Steamboat Bill, Jr. (1928) säesti M/S Tempo Mauri Suménin johdolla. Mykkäkonserttihurmoksen jälkeen kesäyön auringon kultaamassa yössä jammailtiin vielä Porttikosken tansseissa sekä Summer of Soul -musiikkidokumentin (2021) tahdissa Isossa teltassa.

Yön erikoisuuksiin kuului Mika Taanilan kokeellisen elokuvan mestariluokka “Kamerakynät” Koululla. Hypnoottinen kuuden lyhytelokuvan kokonaisuus piti sisällään muun muassa joka esityksessään algoritmin eri järjestykseen määrittelemistä otoksista koostuvan kroatialaisen Nth Cinematic Nail Factoryn (2022) sekä Suomen ensi-illan Milja Viidan klassikkoanimaation uudelleentulkinnasta Bambi (2022).

 

Kuva: Liisa Huima