Aurinkoinen lauantai alkoi tämänvuotisen festivaalin mahdollisesti tunnetuimman kasvon, ranskalaisen Mathieu Amalricin aamukeskustelulla. Monilahjakkuus kertoi Kitisenrannan koululla muun muassa sattumista, jotka johtivat hänen näyttelijänuraansa, ja ensimmäisestä käynnistään Suomessa. Päivän aikana esitettiin myös Amalricin viimeisimpiä, musiikkiaiheisia elokuvia niin ohjaajana kuin näyttelijänä: dokumentti Zorn III (2022) sekä musikaali Tralala (2021).
Sodankylässä usein aiemminkin esiintyneellä Cleaning Women -yhtyeellä oli juhlapäivä. Iltapäivällä Kitisen kinossa ryhmä kukitettiin festivaalin tuoreimman elokuvan The Pupilsin (2022) näytöksessä. Suomen ensi-iltansa saaneen lyhytelokuvan on ohjannut italialainen Alice Rohrwacher suomalaisbändin vastatessa musiikista. Yhteistyöhön johtanut ensikohtaaminen tapahtui aikoinaan missäpä muuallakaan kuin Sodankylän elokuvajuhlilla. Alkuillasta “Cliinarit” loivat ääniraidan riehakkaaseen Isoäitini-mykkäelokuvaan (1928).
Animaatiospesialisti Jennifer Barkerin mestariluokassa Koululla katsottiin 1960- ja 1970-lukujen unkarilaisia animaatioita vanhoilta filmikopioilta. Yleisöä riemastuttaneessa kattauksessa edettiin 1960-luvun alun söpöistä ja optimistisista tunnelmista 1970-luvun poliittiseen vertauskuvallisuuteen. Barker kertoi olevansa mielissään saadessaan tutustuttaa katsojat tuntemattomiin helmiin juuri kouluympäristössä, 16-millisen filmiprojektorin hyrrätessä. Olaf Möller puolestaan pääsi omassa alkuillan mestariluokassaan esittelemään saksalaista tuotantoa Edgar Wallace -dekkarifilmatisoinnin Paholaisen leikit (1964) muodossa.
Kaija Saariahon kolmannessa carte blanche -valinnassa pureuduttiin sosiaalisiin eroihin Britanniassa, kun elokuvana nähtiin Stephen Frearsin Poikien pesula (1985). Täydelle Lapinsuulle puhunut Saariaho kertoi elokuvan olleen hänelle tärkeä katsaus siihen, miten merkittäviä asioita perhetausta, kieli ja luokka ovat britannialaisessa yhteiskunnassa.
Pienen teltan keskusteluohjelma jatkui Ammattiliitto Pron paneelilla, jossa pohdittiin nykypäivän suorituskeskeisyyttä ja tasa-arvoa työelämässä. Liika kilpailu, valmiisiin muotteihin tunkeminen ja “sosiaalisen liiman” puute aiheuttavat pahimmillaan inhimillisiä tragedioita työelämässä tai jo kauan ennen työelämään siirtymistä. Näitä ylläpitävät rakenteet kaipaisivat purkutalkoita. Keskustelemassa olivat ohjaaja Hanna Bergholm, näyttelijä Saara Kotkaniemi, Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhdejohtaja, filosofi Maria Mäkynen sekä Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.
Yksi pitkäaikaisimmista ja rakastetuimmista festivaaliperinteistä Sodankylässä on leffakaraoke. Tänä vuonna karaokenäytöksiä oli vain yksi, mutta hittejä sitäkin enemmän. The Beatlesin vuonna 1969 tallennetun ja tänä vuonna julkaistun Get Back – The Rooftop Concertin näytös tarjosi Ison teltan hurmioituneella yleisölle yhteisöllisen keskiöisen kokemuksen. Fiilistely jatkui kauniissa kesäyössä Kitisen rannalla aamuun asti.
Kuva: Jennifer Ahlamaa