19.6. Aamukeskustelussa Nicholas Meyer

Menestyneenä elokuvaohjaajana, käsikirjoittajana ja kirjailijana tunnettu Nicholas Meyer saapui festareiden sunnuntaiaamun keskusteluun kertomaan urastaan ja sen merkkipaaluista.

Meyer kasvoi psykoanalyytikkoisän ja pianistiäidin lapsena New Yorkissa kaupungin loputtoman kulttuuritarjonnan keskellä. Suomalaisten yllätykseksi ensimmäinen Meyerin lukema kirja oli naapurilta lahjaksi saatu Muumi-kirja. Ensimmäinen hänen näkemänsä elokuva taas oli Peter Brookin vuonna 1953 julkaistu The Beggar’s Opera, josta hän omien sanojensa mukaan ei ymmärtänyt paljoa. Meyer kuitenkin näkee, että kokemus vaikutti merkittävästi hänen tulevaan uravalintaansa.

“Psykoanalyytikkoisäni sanoi aina, että ne asiat, joita pelkäät, lopulta muuttuvat asioiksi joita rakastat. Tästä näkökulmasta onkin täysin luonnollista, että minusta tuli elokuvantekijä. Lapsuuden kokemukset, lapsena katsotut elokuvat ja lapsena kuunneltu musiikki voivat muokata ihmistä todella syvällisellä tavalla.”

Meyerin lapsuudenkodissa arvostettiin kulttuuria sekä koulutusta ja kotona vieraili säännöllisesti vanhempien intellektuelleja ystäviä.

“Vanhempani ymmärsivät jo hyvin varhain, että minusta tulee taiteilija. He tutustuttivat minut niin populaarikulttuuriin kuin korkeakulttuuriinkin.”

Maailmaa mullistava kokemus oli Jules Vernen romaaniin perustuvan elokuvan Maailman ympäri 80 päivässä näkeminen, minkä jälkeen Meyer alkoi kuvata isänsä avustuksella elokuvasta omaa versiotaan ottaen samalla ensiaskeleitaan elokuvantekijänä.

University of Iowassa kirjoittamista, teatteria ja elokuvaa opiskellut Meyer pitää itseään ennen kaikkea tarinankertojana.

“Minua ei kiinnosta se, onko tarina iloinen vai surullinen, vaan ainoastaa se, onko se hyvä.”

Elokuvaohjaajana Meyerin tunnetuimmat työt lienevät Star Trek -elokuvasarjan toinen osa Khanin viha (1982) ja kuudes osa Tuntematon maa (1991) sekä ydinsotaa kuvaava tv-elokuva Seuraava päivä (1983). Aloittaessaan pestinsä suositun Star Trekin ohjaajana Meyer ei omien sanojensa mukaan kokenut paineita. Meyerin mukaan tärkeintä ohjaamisessa ja taiteen tekemisessä on kuunnella omaa intuitiota.

”En ole koskaan ollut kiinnostunut siitä, mitä fanit tai yleisö minulta odottavat tai mikä juuri heitä kiinnostaisi. Taiteilijana tärkeintä on olla rehellinen vain itselleen.”

Ydinsodan kauhuja kuvaava Seuraava päivä on ollut niin ikään valtava menestys ja elokuva oli vuoteen 2009 saakka Yhdysvaltojen katsotuin tv-elokuva. Elokuva on raa’an rehellinen ja synkkä kuvaus ydinsodan kauhuista, eikä sisällä katsomiskokemusta keventävää huumoria.

”Ydinsodan mahdollisuus on ilmastonmuutoksen ohella pahimpia asioita, joita ihminen tällä planeetalla on saanut aikaan. Halusin tehdä elokuvan, joka saa katsojat keskustelemaan aiheesta itsestään sen sijaan, että keskusteltaisiin esimerkiksi näyttelijäsuorituksista.”

Jos Meyer saisi valita yhden kirjan mukaansa autiolle saarelle, valitsisi hän Tolstoin Sodan ja rauhan. Elokuvan valitseminen olisi kuitenkin vaikeaa, mutta lopulta elokuvaksi valikoituu italialaisen Mario Monicellin vuoden 1963 elokuva The Organizer.

 

Kuva: Jennifer Ahlamaa