Keskiviikkona käynnistyivät järjestyksessään 32. Sodankylän elokuvajuhlat aurinkoisissa tunnelmissa yleisön saapuessa tasaiseen tahtiin pohjoisen tuttuihin festivaalimaisemiin.
Päivän avasi satavuotisen Suomen kunniaksi ajankohtainen kotimaisen elokuvan vuosisadan mittaista taivalta käsitellyt historiamatinea, jossa suomalaiset eturivin historian- ja elokuvantutkijat keskustelivat maamme elokuvahistorian perinnöstä. Tilaisuuden huipennuksena nähtiin rekonstruktiot kahdesta kotimaisen elokuvataiteen kadonneesta merkkiteoksesta, Teuvo Puron 1910-luvun mykkäelokuvasta Sylvi ja Nyrki Tapiovaaran 1930-luvun näytelmäelokuvasta Herra Lahtinen lähtee lipettiin.
Ensimakua elokuvafestivaaleista oli tarjolla myös alkuiltapäivästä ison teltan kahdessa pohjoisen dokumenttielokuvauutuuden ilmaisnäytöksessä, joissa esitettiin Petteri Saarion Aktivisti ja Antti Haasen Valontuojat.
Avajaisnäytöksenä esitettiin Lapinsuussa Rainer Werner Fassbinderin sodanjälkeisen saksalaiselokuvan klassikko Maria Braunin Avioliitto, jossa säteilee pääroolissa festivaalin vieraana oleva Hanna Schygulla. Pienessä teltassa koettiin kansainvälisestikin noteerattua keppihevoshuumaa Selma Vilhusen tuoreessa dokumenttielokuvassa Keppihevosten vallankumous.
Isossa teltassa nähtiin yleisön ihastukseksi Esko Valtaojan valitsema ranskalaisen uuden aallon radikaali merkkiteos, Jean-Luc Godardin Kiinatar. Keskiviikkoiltana Mika Taanila ja Olaf Möller avasivat mestariluokkasarjansa näyttämällä ydinvoimaan liittyviä lyhytelokuvia, joissa tarkasteltiin atomivoimaloiden toimintaa.
Tunnelma festivaalialueella oli yleisön keskuudessa jo ensimmäisenä päivänä hyväntuulinen. Festivaalin edustajat pääsivät jututtamaan Laitilan Wirvoitusjuomayhtiön viimevuotisen valokuvakilpailun voittanutta keravalaista Miina Tanhukiveä, joka oli “selkeesti onnellinen” lunastettuaan palkintona olleen matkapaketin tämänvuotisille elokuvajuhlille.