”Romaniasta tulee ihmeellisesti pelkää hyvää”, totesi Peter von Bagh aikoinaan, kun hän kommentoi sikäläisiä festivaalifilmejä. Totta ainakin puolittain, jos ajatellaan Bogdan Muresanun esikoispitkää The New Year That Never Came: se on voittanut festivaaleja tai sarjoja Venetsiasta ja Kairosta Intiaan ja Yhdysvaltain Palm Springsiin ja saanut nettikommenteissa lukemattomia ”mestariteoksen” kymppejä.
Mustan huumorin avulla Muresanu palaa vuoden 1989 absurdeihin tapahtumiin diktaattori Nicolae Ceausescun vallan kukistumisen ja joulun aikaan. Kollektiivinen ”sinfonia” seuraa rinnakkain kuuden ihmisen kohtaloita: tehdastyöläistä, joka on huolissaan poikansa joulupukille lähettämästä kirjeestä; tv-tuottajaa, jonka olisi muutettava uuden vuoden showta; hänen ulkomaille pakoa suunnittelevaa poikaansa; asuntonsa menettävää eläkeläisrouvaa; tämän salaiselle palvelulle työskentelevää poikaa sekä tv-shown tähden korvaavaa näyttelijää.
Asianmukaisesti ”vanhalla” 4:3-kuvasuhteella ja ankeahkoin värein toteutettu teos kuvaa osuvan sarkastisesti, kuinka utopiasta dystopiaksi retkahtanut totalitarismi sortuu. Kaikki huipentuu voitonriemuisissa tunnelmissa lähes 20-minuuttiseen dokumentaariseen finaaliin Ravelin Boleron tahdissa.
Timo Malmi