Sodankylässä 1988 vierailleen Krzysztof Zanussin Suomen televisiossa nimellä ”Välitilinpäätös” esitetty kriisikartoitus jatkaa ohjelmiston tämänvuotista huojuvien parisuhteiden varjoteemaa. Keski-ikäinen, impulsiivinen ja avoin kirjanpitäjä Marta (Maja Komorowska) kitkuttaa väljähtyneen avioliiton limbossa. Etäinen, väritön ja kuivakas, jos kohta uskollisen turvallinen puoliso Jan (Pjotr Fronczewski) ei kykene tekemään vaimoaan onnelliseksi, ja elämään astuva uusi mies – yliopiston opettaja Jacek (Marek Piwowski) – asettaa naisen vaikean valinnan eteen: vastuiden ja velvollisuuksien kunnioittaminen vaiko lopullinen irtiotto, yksityinen vapaus ja vallitsevan tasapainon särkeminen.
Zanussi suorittaa psykologisella mikroskoopillaan arjen inventaariota, jossa aviollisen teepannun annetaan välillä viheltää kuin tehtaan pillin. Ohjaajalle tyypillinen ”kirkkauden ja seestyneisyyden etsinnän kuvaus” – Markku Tuulen sanoin – muuntuu moraalitutkielmaksi, jonka vaakakupeissa vaikuttavat yhtäältä turvallinen sovinnaisuus, toisaalta kuohuva intohimo. Olennaisin kysymys liittyy siihen, kuinka vihreää aidan toisella puolella odottava näennäisesti vehreämpi ruoho lopulta onkaan? Hukkaan valuvan elämän kirurgintarkan vivisektion verrokiksi voisi nostaa vaikkapa Paul Mazurskyn kahta vuotta myöhemmin valmistuneen Eronneen naisen.
Lauri Timonen