Pitkien, filosofisten otosten eittämätön mestari Michelangelo Antonioni kehitti tyyliään Blow Upin (1966) ja Zabriskie Pointin (1970) jälkeen road-filmien klassikossa, kolmannessa englanninkielisessä työssään Ammatti: reportteri.
Lue lisää
Lapsi näkee Pariisin askartelemansa kaleidoskoopin läpi, hän katsoo kaupunkia eri tavalla kuin kiireinen äitinsä. Tanssija-äiti on myöhässä koe-esiintymisestä ja raahaa... Näytä artikkeli
Lue lisää
Sysmäläiset siskokset Pirkko ja Taina ovat jatkaneet perinnelajia sahtimestari-isänsä maineen varjossa. Kun kaupunkiin muuttanut sisko pyytää sisaruksia valmistamaan häihinsä sata... Näytä artikkeli
Lue lisää
Noin viisitoista Frankia ja yksi Pekka (Markku Toikka) kokevat elinolosuhteensa Kallion työläiskaupunginosassa liian raskaiksi ja päättävät lähteä kohti myyttistä Eiraa, josta ovat kuulleet vanhempiensa puhuvan.
Lue lisää
Jacques Demyn 80-luvun pääteos jatkaa Cherbourgin sateenvarjoista (1964) tuttua läpilauletun musikaalin lajia.
Lue lisää
Colin MacInnesin 50-luvun lopun Lontoon jazz-väkeä ja aluillaan olevaa rock-skeneä käsittelevän romaanin (1959) valkokangassovitus otti tuoreeltaan osumaa sekä kriitikoilta että kassaluukuilla, mutta Templen säkenöiviin väreihin pukema, satumaisesti lavastettu, villiintyneen tenhoava musikaali on kasvattanut vuosien edetessä mainettaan.
Lue lisää
Toisin kuin Montparnasse Bienvenüe -elokuvan päähenkilön kohdalla, Arin irrallisuus tekee vähän kipeää.
Lue lisää
Anja Breienin läpimurtoelokuva Aviovaimoja tarttui hanakasti John Cassavetesin neljä vuotta aikaisemmin valmistuneen Aviomiehet-elokuvan asetelmaan kääntäen ajan hengessä sukupuoliroolit päälaelleen.
Lue lisää
Robert J. Flahertya pidetään dokumentaarisen elokuvan isänä, mutta hän on myös suomalaisen kokeellisen elokuvantekijä Sami van Ingenin isoisoisä.
Lue lisää
Maailmankaikkeus on suuri, mikä voi pelottaa, hämmästyttää, muuttaa näkökulmia ja laajentaa ymmärrystä. Kolmeen jälkimmäiseen keskitytään hollantilaisen opettajan Kees Boeken kirjassa... Näytä artikkeli
Lue lisää