Sodankylän elokuvajuhlien Pieneen telttaan kokoontui lauantaina suomalaisia elokuvantekijöitä: Näyttelijät Alma Pöysti, Jussi Vatanen ja Tommi Korpela, Ilveskuiskaajan ohjaaja Juha Suonpää, Palimpsest-elokuvan ohjaaja Hanna Västinsalo, Metsurin tarinan ohjaaja Mikko Myllylahti ohjasi ja Mummola-elokuvan ohjaaja Tia Kouvo. Lisäksi keskustelemassa oli tuottaja Jussi Rantamäki. Tilaisuuden juonsi Nordisk Film & TV Film toimitusjohtaja Liselott Forsman.
Jussi Rantamäki totesi, että suomalaiset elokuvat näkyvät kansainvälisesti enemmän kuin ennen. Hän iloitsi sitä, että uusi elokuvantekijäsukupolvi ei mieti liikaa mitä maailmalla haluttaisiin nähdä ja tekevät sen sijaan rohkeasti henkilökohtaista, joka muuttuu universaaliksi.
Mikko Myllylahti korosti tuotantoyhtiöiden ja tuottajien merkitystä. Elokuvan tekeminen on vaikeaa ja vastuu sekä paine tekevät työstä yksinäistä. Tuottajat auttavat vaikeissa tilanteissa ja tukevat erilaisissa elokuvan tekemisen kriiseissä.
Tia Kouvon nosti esille myös elokuvakoulujen roolin. Kouvo itse on opiskellut Göteborgin Valand Academyssä ja hän kehui kuinka piskelijoista pidetään koulussa hyvää huolta. Siellä koitetaan vahvistaa jokaisen pientä ääntä, joka koittaa päästä esiin. Kouvoa on kuvattu tiukaksi ohjaajaksi, joka tietää mitä haluaa – opit tähänkin hän uskoo saaneensa Valandista.
Hanna Västinsalo on sekä molekyyligenetiikan tohtori ja elokuvantekijä. Elokuvassaan Plimpsest hän pohti millainen on lääketieteellinen koe niiden koehenkilöiden näkökulmasta. Västinsalon tupla-ammatti antoi paljon elokuvan käsikirjoitukseen, koska hänellä on kokemusta lääketieteen genetiikasta. Elokuva kertoo kahdesta 80-vuotiaasta, joiden geeniterapia kokeilun sivuvaikutuksena he saavat kehonsa nuorentumisen. Mitä tekee 20-vuotias, jolla on 80 vuotta elämänkokemusta?
Juho Suonpään dokumentti Ilveskuiskaaja on ollut esillä ulkomailla muun muassa Tanskassa ja Kanadassa ennen Suomen esitystä. Juhalle myönnettiin myös Nordic Docca Award ennen elokuvan kotimaan ensi-iltaa. ”Kotimaan markkinoille tullaan ulkokautta, on vanha totuus”, hän kommentoi.
Keskustelussa todettiin, että kansainvälisille markkinoille suuntaaminen on myös itseluottamuskysymys. Pitäisi luottaa siihen, että omaperänen ajattelumme riittää – ei tarvitse olla mikään nero tai poikkeusyksilö. Elokuva pitää myös luoda nahkansa ja olla rohkeasti erilainen kuin televisio.
Alma Pöysti ja Jussi Vatanen kertoivat työskentelystään Aki Kaurismäen kanssa. Pöystin mukaan Kaurismäen kanssa työskentely oli puhdistavaa ja opettavainen kokemus siitä, miten vähä riittää: kun on kirkkaasti ajateltu ja kirjoitettu visio sekä taitava ja kokenut ohjaaja, ei tarvita kuin yksi otto. Kuvauksissa oppi puhdistamaan näyttelemisen kaikesta ylimääräisestä.
Jussi Vatanen totesi Akin tyylin olevan tarkka ja omaperäinen. Vatanen totesti, että oli kiinnostava ja iso haaste hypätä kaurismäkeläiseen tyylilajiin, joka on jokaiselle suomalaiselle niin tuttu. Vatanen kehui Kaurismäen otetta käsikirjoittamiseen – se tarvitsi vain toteuttaa lisäämättä mitään ylimääräistä.
Kuvat: Susanna Pesonen