Vihdoin Suomessa esitetään viime vuonna Cannesissa parhaasta ohjauksesta palkittu Olivier Assayasin Personal Shopper, arvoituksellinen psykologinen haamutrilleri. Toinen Stewartin tähdittämä teos Sodankylässä on riippumattoman amerikkalaisen tuotannon naisohjaajien ykkösen Kelly Reichardtin hieno episodifilmi Certain Women, jonka arkirealististen tarinoiden pääosissa nähdään myös Michelle Williams ja Laura Dern.
Jenkkiläistä indie-tuotantoa edustaa myös amerikankorealaisen kogonadan lumoava esikoispitkä Columbus. Arkkitehtuuria sivuava nuoren naisen aikuistumiskuvaus sijoittuu suomalaistaustaisen Eero Saarisen suunnittelemien miljöiden modernisoimaan Columbukseen. Uusiin ohjaajanimiin kuuluu myös ranskalainen Élise Girard, jonka Strange Birds on kirpeänsuloinen 27-vuotiaan maalaistytön ja 76-vuotiaan pariisilaismiehen romanttinen komedia.
Sodankylässä Assayasin tavoin vierailleelta englantilaiselta mestarilta Terence Daviesilta nähdään hänen parhaimpiinsa kuuluva runoilija Emily Dickinsonin (Cynthia Nixon) hienostunut elämäntarina A Quiet Passion. Toisenlainen taitelijakuvaus jäi lokakuussa kuolleen Puolan ohjaajajärkäleen Andrzej Wajdan testamenttiteokseksi: Afterimage kertoo vaikuttavasti avantgardistisen kuvataiteilijan Wladyslaw Strzeminskin taistelusta poliittisten paineiden keskellä.
Itäeurooppalaista tuotantoa on muutenkin tavallista runsaammin. Unkarista tulee Szabolcs Hajdun varsinainen ”perhe-elokuva” It’s Not the Time of My Life – omasta näytelmästään oman perheensä kanssa filmaama viiltävä aviodraama. Romaniasta uuden aallon merkkitöitä nähdään kaksi: liikkeen tärkeimmältä nimeltä Cristi Puiulta tällä kertaa bukarestilaisen ylemmän keskiluokan mustan humoristinen sukukokousporaus Sieranevada ja Radu Judelta Scarred Hearts, melankolisen romanttinen romaanifilmatisointi antisemitistisellä 1930-luvulla parantolaan Mustalle merelle joutuvasta juutalaisnuorukaisesta.
Georgialais-saksalaisen tekijäparin Nana & Simonin My Happy Family on valloittava kuvaus keski-ikisen naisen vapautumisesta patriarkaalisen suurperheen kahleista. Brasilian kärkiohjaajan Kleber Mendonca Filhon Aquarius kertoo eläkeläisrouvan taistelusta asuntonsa puolesta, comeback-roolissa loistaa maan kuuluisin näyttelijätär Sonia Braga.
Tasokkainta toimintaelokuvaa tulee nykyään yhä enemmän Aasiasta, erityisesti Etelä-Koreasta, kuten animaatiotaituri Yeon Sang-hon näytelmäfilmidebyytti Train to Busan, luokkatietoinen ja hiuksia nostattavan jännittävä junakauhufilmi viruszombie-maustein. Erikoisin löytö on kiinalainen animaatiotrilleri, Liu Jianin Have a Nice Day, ”tarantinolainen” gangsterifilmi nyky-Kiinan tilanteesta poliittisin viittein.
Tekijävieraiden musiikkielokuvien ja erikseen tiedotettavien karaokenäytösten lisäksi Sodankylässä nähdään ja kuullaan muitakin musaleffoja. Pedro Almodóvarin Euroopassakin tunnetuksi tekemä legendaarinen brassilaulajatar saa oman kunnianosoituksensa Catherine Gundin ja Daresha Kyin eloisalla nimikkodokumentilla Chavela, jonka rinnalla esitetään hänen laulullaan sävähdyttävä Almodóvar-harvinaisuus Salaisuuteni kukka (jota ei ole nähty televisiossa!). Jim Jarmuschin mainiossa dokumentissa Gimme Danger puolestaan tarjoavat aivan toisenlaisia musiikkielämyksiä Iggy Pop ja punk-yhtye The Stooges.
Elokuvantekijöistä kertovat dokumenttifilmit ovat viime vuosina saaneet festivaalilla yhä vahvemman jalansijan. Tämän kesän merkkitapaus on aloitusvuoden 1986 tekijävieraan Bertrand Tavernierin hyvin henkilökohtainen rakkaudentunnustus Journey through French Cinema, kolmituntinen ”matka” ranskalaisen elokuvan historiaan. Toisentyyppisen historiallisen dokumentin valioihin kuuluu Bill Morrisonin ylistetty Dawson City: Frozen Time, joka rekonstruoi kanadalaisen kultakuumekaupungin elämää sata vuotta vanhojen, mutta nyttemmin löydettyjen yli 500 lyhytfilmin avulla.
Alfred Hitchcockin viime vuonna festivaalillakin nähdyn Psykon käänteentekevään suihkumurhakohtaukseen vie 78/52, Alexandre O. Philippen varsin perusteellinen fanidokumentti. Hitchin perintöprinssi Brian de Palma saa oman potrettinsa runsain leffanäyttein Noach Baumbachin ja Jake Paltrow’n erinomaisessa haastatteludokumentissa De Palma. Ohjaajan tuotannosta poimitaan rockin kaupallisuutta satirisoiva Aavemusa eli Phantom of The Paradise, joka komppaa erinomaisesti vuoden päämykkää Oopperan kummitus.
Mutta ei ainoastaan ohjaajista: Toshiro Mifune: The Last Samurai on Oscar-dokumentaristi Steven Okazakin havainnollinen kronologia Japanin kuuluisimman näyttelijän vaiheista. Hänen huippuroolitöistään esitetään näytteenä luotto-ohjaaja Akira Kurosawan Simenon-vaikutteinen poliisidokkari Kulkukoira. Festivaalin brasilialaistarjontaa täydentävät Eryk Rochan Cannesissa palkittu Cinema Novo, sykkivä dokumenttiessee 1960-luvun sikäläisestä ”uuden aallon” elokuvaliikkeestä.
Lisää tietoja spesiaaliohjelmistomme runsaudensarvesta luvassa ensi viikon tiedotteessa!
Sodankylän elokuvajuhlat kiittää yhteistyökumppaneitaan
Audiovisuaalisen Kulttuurin Edistämiskeskus (AVEK), EU/Creative, Finland Festivals, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Goethe Institut, Institut Francais Finlande, Kansallinen Audiovisuaalinen Instituutti (KAVI), Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy, Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry, Rovakaira oy, Sodankylän kunta, Suomen Elokuvasäätiö (SES), Suomi Finland 100, Tieteen tiedotus ry, Veikkaus.
Suomen elokuvasäätiö tukee kotimaista elokuvaa lähes 25 miljoonalla eurolla vuosittain. Koko tämä tuki rahoitetaan Veikkauksen pelien tuotoilla.