14.6. Mestariluokkien merkkipaaluja ja undergroundin kaikuja

Iso teltta täytettynä ääriään myöten ennen mykkäelokuvan alkua

Perjantai pyörähti käyntiin ohjaaja Mohsen Makhmalbafin aamukeskustelulla, jonka jälkeen Koululla esitettiin Makhmalbafin mestariteos A Moment of Innocence (1996). Iltapäivällä Pienessä teltassa oli tarjolla puheohjelmaa, kun professori Elina Knihtilä, elokuvantekijät Anssi Mänttäri ja Reetta Huhtanen sekä Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen keskustelivat toimittaja Iida Simeksen johdolla oikeudenmukaisuudesta työelämässä. Keskustelu sivusi muun muassa #metoo-liikettä, työntekijän asemaa, kulttuurialan vallankäyttöä sekä fiktion vaikuttamis- ja empatiakykyä.

Pirjo Honkasalo esitteli iltapäivän lämmöstä hehkuvassa Kitisen kinossa kaksi dokumenttisuosikkiaan, Anna Zameckan Communionin ja Forough Farrokhzadin The House Is Blackin. Honkasalo halusi valita carte blanche -sarjaansa myös naisohjaajien elokuvia. Hänen mukaansa naiset ovat usein loistavia dokumenttielokuvien tekijöitä, sillä naisen katse osaa poimia pieniä asioita ja tehdä niistä suuria.

Kent Jones esitteli perjantain alkuillan mestariluokassaan Djibril Diop Mambétyn Touki Boukin, joka on itseoppineen ohjaajan tuotannon merkkipaalu. Senegalilaisvirtuoosi halusi uudistaa ja ravistaa afrikkalaista elokuvaa ja totuttua kuvastoa. Jonesin mukaan Mambéty onnistui luomaan uuden, aidosti afrikkalaisen elokuvan ja oman kerrontatavan. Touki Bouki oli mukana World Cinema Foundation -restaurointiprojektissa, jonka parissa Jones työskentelee.

Illalla Iso teltta täyttyi yleisöstä, kun valkokankaalla nähtiin Anthony Asquithin mykkäelokuva A Cottage on Dartmoor multi-instrumentalisti Stephen Hornen livesäestämänä. Kaksi taidonnäytettä kohtasi, kun Horne loi pianollaan upean äänimaailman draaman- ja komiikantajuiselle mustavalkoklassikolle.

Mika Taanilan mestariluokassa perehdyttiin New Yorkin underground-elokuvan maailmaan 1960-luvulla. Barbara Rubin and the Exploding NY Underground -dokumentti on tarina alan pioneerista. ”Undergroundia ollaan pidetty miesvaltaisena alana, mutta onneksi historiaa luetaan koko ajan uudestaan ja alamme saada laajemman kuvan siitä, ketkä loivat uutta amerikkalaista elokuvaa”, Taanila sanoi esittelyssään.Tämän jälkeen kahdelta projektorilta heijastattiin samaan aikaan Barbara Rubinin ainoa kokonaisena säilynyt elokuva Christmas on Earth.

Kuva: Venni Ahlbeg