Se on täällä taas – elokuvafestivaalien juhlavuosi käynnistyi dramaattisen taivaan alla mieleenpainuvilla elokuvakokemuksilla ja keskusteluilla

Festivaalien 40. juhlavuosi käynnistyi tuttuun tapaan Kitisenrannan koululla jo varhain aamulla alueella kiemurtelevien lippujonojen merkeissä. Aamu jatkui Koulun salissa Elokuvakasvatusmatinealla, jossa ruodittiin elokuvakasvatuksen merkityksiä ja mahdollisuuksia. Matinean aluksi festivaalin toiminnanjohtaja Ari Lehtola avasi 40-vuotiaan festivaalin pitkää historiaa elokuvakasvatuksen saralla:
”Sodankylän elokuvajuhlat on ollut aktiivinen elokuvakasvattaja 1990-luvun puolivälistä lähtien.”

Matineaa luotsasi elokuvakasvatuksen asiantuntija Kaisa Kukkola, joka perusteli yleisölle, miksi elokuvia tarvitaan kouluissa ja muussa kasvatustyössä: ”Se, mille annamme aikaa ja tilaa, alkaa luoda meissä merkityksiä.”

Festivaali polkaistiin Lapinsuussa käyntiin keskipäivällä Pirjo Honkasalon tuoreen draamaelokuva Orendan voimin. Pirkko Saision käsikirjoittama ja tähdittämä, henkeäsalpaavan kauniissa saaristomaisemissa kuvattu kertomus pysäytti yleisön pohtimaan kysymyksiä syyllisyydestä ja uskosta.

Ison teltan ensimmäisenä elokuvana nähtiin ilmaisnäytöksenä Antti Seppäsen ja Tommi Häkkisen ohjaus Kekkonen ja Kemijoki. Elokuvan alustuksessa Ari Lehtola ja Timo Malmi kertoivat kyseisen elokuvan merkityksestä Kemijoen varrella asuville.

Sodankylän upouusi Punainen teltta avautui ensimmäisellä näytöksellään Jonás Trueban uutuuselokuvalla The Other Way Around. Elokuva pohtii pitkän parisuhteen päättymistä ja siihen liittyviä ristiriitaisia tunteita eri näkökulmista. Elokuvaa tähdittävät myös käsikirjoitustyöhön osallistuneet Itsaso Arana ja Vito Sanz.

Klubiteltalla lapset pääsivät itse kokeilemaan elokuvan säestämistä George Méliès’n mykkäelokuvaan Matka Kuuhun (Le Voyage dans la Lune). Elokuvaa varten luotiin ääniä erilaisilla esineillä, soittimilla ja kehon osilla. Työpaja oli osa Sodankylän elokuvajuhlien elokuvakasvatusohjelmaa.

Myöhemmin klubiteltan ohjelmassa järjestettiin keskustelutilaisuus Elokuvakerho Muisti & Suomi, jossa ikäihmisille ja maahanmuuttajille suunnattujen kulttuuripalveluiden edustajat kertoivat työstään. Tilaisuuden pohjalta suunniteltiin elokuvakerhon konseptia myös pienryhmissä keskustellen.

Elokuvajuhlat avasi virallisesti Vittorio De Sican Finzi-Continin puutarha (1970), joka esitettiin perinteitä kunnioittaen elokuvateatteri Lapinsuussa. Näytöksen aluksi nähtiin alkukuvana yleisöä hykerryttänyt Heikki Ortamon Sodankylän elokuvajuhlat vuodelta 1987. Avajaisnäytöksen jälkeen elokuvan tähti ja yksi festivaalin tekijävieraista, näyttelijä Dominique Sanda, vastasi yleisön kysymyksiin. Sandan mukaan näyttelijän ammatti tarjoaa mahdollisuuden rikkoa jännityksen kahleet. Avajaisnäytöksessä nähtiin myös Sodankylään saapuneet brittiläiset tekijävieraat Julien Temple ja Chris Petit.

Lapinsuun myöhäisillassa nähtiin Margarethe von Trottan vavisuttavan ajankohtainen poliittinen draama Sisarukset. Elokuva jätti loppuunmyydystä näytöksestä dramaattisen taivaan alle poistuneelle yleisölle paljon ajateltavaa. Samaan aikaan Isossa teltassa katsottiin Jon Blåhedin Valitut, 1930-luvun Tornionlaaksoon sijoittuva, historian ensimmäinen mäenkielinen elokuva. Koululla puolestaan vuoroin naurettiin ja hämmästeltiin ranskalaisen Alain Guiraudien ohjaaman Misericordian näytöksessä.

Iltanäytösten päättyessä lähes koko päivän pilvien takana piilossa pysytellyt aurinko näyttäytyi horisontissa, luoden tulenpunaisella valollaan jälleen kerran sitä ainutlaatuista taikaa, jota vain keskikesän yöttömän yön elokuvajuhla voi tarjota. Kestävimmät elokuvankatsojat jatkoivat vielä illan viimeisiin esityksiin – takaisin palanneesta sateesta huolimatta.

Kuvat: Jacky Law