Sodankylän elokuvajuhlien kokoama klassikkoelokuvien sarja vei juhlavuoden humun elokuvatapahtumiin ympäri maailman. Suomi 100 – elokuvan silmin huipentui tällä viikolla Berliinissä nähtyyn ”itsenäisyystaistelu”-teemapakettiin.
Suomi 100 – elokuvan silmin esitteli maailmalle suomalaisen elokuvan klassikoita Arvottomista Salaviinanpolttajiin ja Valkoisesta peurasta Tulitikkutehtaan tyttöön. Useissa kaupungeissa nautittiin myös oheisohjelmasta, elokuvantekijävieraista ja yllätyksistä.
Sarjan aloitti Reykjavikin elokuvafestivaali syyskuun lopussa. Reykjavikissa nähtiin harvinainen kattaus Aki ja Mika Kaurismäen perustaman legendaarisen Villealfa-yhtiön tuotantoa Arvottomista Calamari Unioniin. Bakkanaalit jatkuivat marraskuussa Leeuwardenissa Pohjois-Hollannissa, jossa sukellettiin suomalaiseen mielenmaisemaan osana Northern Film Festivalia. Hollannissa nähtiin elokuvat Ihmiset suviyössä, Valkoinen peura, Arvottomat ja Pidä huivista kiinni, Tatjana!.
Pietarin marraskuinen suomalaisen elokuvan viikko tarjoili venäläisyleisölle Erik Blombergin upean Valkoisen peuran tuoreen venäjänkielisen käännöksen kera. Elokuvan esittelystä vastasi dosentti Kimmo Laine. Pietarin jälkeen Valkoinen peura lumosi katsojia eri puolilla Venäjää.
Tallinnan pimeiden öiden festivaalille koottiin hengästyttävä 48 tunnin paketti kotimaisen elokuvan kulttiklassikoita eri aikakausilta. Elokuvamaratoni sai ansiokkaan avauksen, kun Suomi-leffan grand old man Jörn Donner palkittiin elämäntyöpalkinnolla. Jörn Donnerin lisäksi elokuviaan saapuivat esittelemään ohjaajat Matti Ijäs sekä A.J. Annila. Elokuvien lisäksi Tallinnassa nautittiin Marko Haaviston ja Poutahaukkojen tarjoilemasta livemusiikista, Finnhits-discosta, karaokesta sekä elokuvasaunasta.
Käsin poimitut leffavaliot toivat Sodiksen ainutlaatuisen hengen Lontoon Barbican Arts Centre -kulttuurikeskukseen marras- joulukuun vaihteessa. Haltioitunut yleisö nautti Juho ”Hymyilevä mies” Kuosmasen mykkien lyhytelokuvien Salaviinanpolttajat sekä Romu-Mattila ja kaunis nainen huimaa suosiota nauttivasta kinokonsertista. Elokuvia säestivät Ykspihlajan Kino-orkesteri sekä Elokuvataiteen valtionpalkinnon pari päivää Lontoon esityksen jälkeen napannut foley-taituri Heikki Kossi. Finland: Independence Day -sarjassa nähtiin lisäksi valikoima suomalaisen elokuvan monipuolisia huippuja: Valentin Vaalan runollinen oodi rakkaudelle, Ihmiset suviyössä, Nyrki Tapiovaaran poeettinen trilleri Varastettu kuolema, Risto Jarvan aina ajankohtainen Jäniksen vuosi sekä Aki Kaurismäen humaani Tulitikkutehtaan tyttö, joka esitettiin yhdessä Markku Pölösen Onnen maan kanssa. Sarjan huipensi Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon voittanut Selma Vilhusen Tyttö nimeltä Varpu.
Marras-joulukuun vaihteessa Tokiossa järjestettiin eurooppalaista elokuvaa esitellyt Eurospace-festivaali. Osana ohjelmistoa nähtiin ”Aki Kaurismäki Carte Blanche”. Aki Kaurismäki oli henkilökohtaisesti valinnut sarjaan kuusi klassikkoelokuvaa: Räpsy ja Dolly, Työmiehen päiväkirja, Pojat, Valkoinen peura, Ihmiset suviyössä, Jäniksen vuosi ja Skavabölen pojat.
Juhlavuoden hekumalliset elokuvahetket huipentuivat itsenäisyystaistelu-teemakokonaisuuteen Berliinin historiallisessa Zeughaus-teatterissa 5.–13.12. Elokuvakriitikko Olaf Möllerin kokoama sarja todisti Suomen vapauden olevan myös leppymättömien muistojen historiaa. Möller esitteli yleisölle elokuvat Raja 1918, Luottamus, Täällä pohjantähden alla, Muisto ja koko Suomi 100 – elokuvan silmin -sarjan päättäneen harvinaisuuden, Mommilan veriteot.
Elokuvasarjat toteutettiin yhteistyössä Suomen elokuvasäätiön, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin, Ulkoasianministeriön, Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien sekä Finland Festivalsin kanssa. Sarjat rahoitettiin Suomi 100 toimikunnan ja Sodankylän kunnan tuella. Suomi 100 – elokuvan silmin on osa virallista juhlavuoden ohjelmaa.