Torstaina koettiin tämän festivaalin sarjassaan ensimmäinen aamukeskustelu. Koulun aulassa kävi jo varhain kova kuhina, kun ihmiset jonottivat kuuntelemaan näyttelijä Hanna Schygullaa. Ennen varsinaista keskustelua nähtiin Schygullan ystävän, Anne Imbertin, ohjaama dokumentti Hanna Schygulla: Whatever the Dream Is (2012). Keskustelussa Schygulla kertoi esimerkiksi lapsuudestaan toisen maailmansodan keskellä, ja siitä, millaista oli työskennellä Rainer Werner Fassbinderin ja Jean-Luc Godardin kanssa.
Aamupäivän mestariluokassa elokuvatutkija Lauri Piispa esitelmöi suomifilmin kadonneista aarteista. Piispa havainnollisti lukuisten arkistokuvien avulla, kuinka varhaiset suomalaiset elokuvantekijät kokeilivat kannuksiaan lajityyppielokuvien parissa. Harvinaisten elokuvien ystäville oli tarjolla herkkupaloja, sillä mestariluokan aikana nähtiin näytteitä kolmesta osittain kadonneesta elokuvasta: Valentin Vaalan Sinisestä varjosta (1933) ja Teuvo Tulion Taistelusta Heikkilän talosta (1936) sekä Nuorena Nukkuneesta (1937).
Tiede ja kulttuuri kohtasivat torstaina iltapäivällä tiedematineassa kunnantalolla. Toista kertaa Sodankylän geofysiikan observatorion kanssa yhteistyössä järjestetyssä matineassa julkistettiin Heikki Nevanlinnan Sodankylän geofysiikan observatorion historiasta toimittama kirja 100 vuotta havaintoja ja tutkimusta Sodankylässä. Vierasluennoitsijana oli avaruustähtitieteen professori ja tieteen kansantajuistaja Esko Valtaoja, joka luennoi lähes täydelle salille ihmiskuntaa koskevista haasteista ja mahdollisuuksista.
Isossa teltassa ihasteltiin sankoin joukoin Juho Kuosmasen mykkäelokuvia Romu-Mattila ja kaunis nainen (2012) ja Salaviinanpolttajat (2017). Kuosmanen kertoi idean Salaviinanpolttajien rekonstruktioinnista syntyneen viime vuonna Sodankylän auringon alla. Täysi teltallinen festivaalivieraita hytkyi penkeissään, kun hellyyttävät henkilöhohahmot kohelsivat valkokankaalla. Mykkäelokuvia säesti Hymyilevästä miehestä (2016) tuttu Ykspihlajan Kino-orkesteri. Elokuvien jälkeen suuret suosionosoitukset kerännyt orkesteri jatkoi musisointia, ja katsojat innostuivat laittamaan jalalla koreasti.
Koululle kerääntyi aamuyöstä kokeellisen elokuvien ystäviä seuraamaan ohjaaja ja kuvataiteilija Mika Taanilan mestariluokkaa. Taanila oli koonnut katseltavaksi viisi kokeellista lyhytelokuvaa, jotka alustuksen mukaan olivat sekä hyvin abstrakteja että konkreettisia, ja joiden ajatuksena oli saada yleisö hetkeksi unohtamaan paikka ja aika.