Festivaalisunnuntaillekin riitti tärppejä

Sodankylän vuoden 2016 elokuvajuhlat huipentava sunnuntaipäivä käynnistyi Kitisenrannan koululla aamukeskustelulla, jossa kuultiin keskenään kahta hyvin erityyppistä ohjaajaa. Aluksi ääneen pääsi vierailunsa peruneen Mia Hansen-Løven korvannut italialainen dokumentaristi Gianfranco Rosi, ja hänen jälkeensä mietteistään elämästään ja elokuvistaan kertoi islantilainen ohjaaja Dagur Kári.

Aamukeskustelun jälkeen pidetyssä perinteisessä leffaraadissa nähtiin sukupolvenvaihdos, kun Ville Virtanen korvasi tapahtuman pitkäaikaisena juontajana toimineen isänsä Jukan. Nähtyjä lyhytelokuvia arvioimassa ja niistä Virtasen johdolla ”viisastelemassa” olivat ohjaajat Neil Hardwick ja Anssi Mänttäri, kustantaja Iida Simes sekä hiljattain Cannes-palkittu ohjaaja Juho Kuosmanen. Leffoista ykköstilan jakoivat Hanneriina Moisseisen animaatio Syntymäpäivä (2014) sekä Aki Kaurismäen Valimo (2006).

Sunnuntaina nähtiin myös kotimainen ennakkoensi-ilta, kun Apulanta-yhtyeestä kertova Tuukka Temosen Teit meistä kauniin esitettiin Isossa teltassa. Kriitikko Olaf Möller esitteli puolestaan tämän vuoden festivaalin Mestariluokissaan sarjan vähän tunnettuja 1950-luvun lopun länsisaksalaisia elokuvia, joista viimeisenä nähtiin nyt Frank Wisbarin ohjaama toisen maailmansodan aikaisia karuja ihmiskohtaloita kuvaava Kauhujen yö Itämerellä (1960).

Päivän kruunasivat odotetut uusinnat festivaalin suosituimmista elokuvista: Lapinsuun ohjelmaan lisättiin yleisön toiveuusintana Katja Gauriloffin katsojia avajaispäivänä ihastuttanut kolttasaamelaisdokumentti Kuun metsän Kaisa ja Pienen teltan iltaan festivaalin päävieraan, tšekkiläisen Jiří Menzelin tragikoominen Tyttö kaljassa (1981).