Kokeellista kulttielokuvaa ja ikivihreitä klassikoita

Perjantaina pohjoinen elokuvakeidas oli houkutellut paikalle sankoin joukoin yleisöä ja tunnelma oli käsinkosketeltavan korkealla jo aamupäivästä.

Koulun aamukeskustelussa ranskalaisohjaaja Bertrand Bonello kuvaili Olaf Möllerin haastattelussa tietään elokuvan pariin. Yhteiskunnan marginaalisempaa puolta elokuvissaan kuvannut Bonello kertoi ammentaneensa vaikutteita muun muassa nuoruudessa VHS-kasetteina kulutetusta kauhusta ja pornografiasta. Autiolle saarelle hän ottaisi mukaansa Francis Ford Coppolan Kummisedän (1972).

Päivän ensimmäisessä mestariluokassa syvennyttiin yhdysvaltalaisen Jennifer Barkerin johdolla animoituun pörröavantgardeen. Pääosin itäblokin animaatioista koostuvassa sarjassa nähtiin langan ja huovan kaltaisia pehmeitä ja maanläheisiä materiaaleja sekä erilaisia  animaatiotekniikoita. Barkerin mukaan söpöys, pienuus ja pehmeys ovat elokuvassa suorastaan kapinallisia ominaisuuksia, mitä väitettä sarjaan valitut helmet erinomaisesti ilmensivät.

Illan mestariluokka jatkoi Olaf Möllerin ja Mika Taanilan jo tutuksi tullut ydinvoimaelokuvien sarjaa. Näytöksessä esitettiin James Bridgesin Kiina-ilmiö, joka osui zeitgeistiin paremmin kuin kukaan olisi osannut kuvitella, sillä vain 12 päivää elokuvan ilmestymisen jälkeen vuonna 1979 sattui Yhdysvaltain historian pahin ydinonnettomuus.

Perjantai oli suurta juhlaa etenkin elokuvamusiikin ystäville. Päivän aikana nähtiin Peter von Baghin käynnistämä ja Jouko Aaltosen loppuun saattama Agit-Prop-dokumentti Lauluja Utopiasta. Rupert Julianin Suuren oopperan kummitus (1925) keräsi valtaisat suosionosoitukset ääriään myöten täydessä ison teltassa perinteisessä päämykkäesityksessä, jonka musiikista vastasi kamariorkesteri Avanti! kanadalaisen kapellimestarin Gabriel Thibaudeaun johdolla ja Reetta Haaviston laulaessa sopraanosoolon.

Yleisö eläytyi The Rolling Stonesin ikinuoriin hitteihin suositussa Let’s Spend the Night Together -karaokenäytöksessä, jonka esilaulajana nostatti tunnelmaa Olavi Uusivirta. Aamuyön tunteina pääsi valloilleen myös Mika Rätön omintakeinen visio porilaisessa samuraitaidesplätterissä Samurai Rauni Reposaarelainen.