Sodankylän Parhaat – 1987, Kino Regina 3.7.-8.8.2021

SODANKYLÄN PARHAAT 1987, Kino Regina (Helsinki)

Sodankylän elokuvajuhlat 1987 oli festivaalin historian ikimuistoisempia. Tänä kesänä tuon vuosikerran tekijävieraita muistetaan ensin sekä festivaalin omassa että Yle Teeman sarjassa, ja huipentumana Kino Reginan laajassa kokonaisuudessa. Huikean vieraskatraan (Demy, Powell, Schoonmaker, Pennebaker, Jarmusch, Berto, Jarl, Luddy) ”Sodiksessa” esittelemien teosten lisäksi esitämme pari tärskyä (Matador, Katumus) festivaalin vakituisesta uuden elokuvan sarjasta.    

Ohjelmisto ja aikataulu – SODANKYLÄN PARHAAT – 1987, KINO REGINA

ROCHEFORTIN TYTÖT (1967)

Cherbourgin sateenvarjoja (1964) seurannut Jacques Demyn toinen ikoninen musikaali (sarjan aloituksen kunniaksi 70 mm kopio!) tapahtuu pienessä rantakaupungissa, ”tyttöinä” Catherine Deneuve ja isosisko Francoise Dorleac. Laulujen ja tanssien elämänilo sykkii valloittavasti – vaikka rakkauden löytyminen korostaa onnen haurautta, sattumanvaraisuutta.

VALOKUVAMALLI (1969)

Menestyksistään huolimatta Demy joutui työskentelemään paljon ”maanpaossa” ulkomailla. Hänen ainoa Hollywood-ohjauksensa on runollinen kamarielokuva vuorokaudesta kahden ihmisen elämässä: Vietnamin sotaan kutsun saanut arkkitehtinuorukainen ihastuu epätoivoisesti ranskalaiseen valokuvamalliin (Anouk Aimeé, Demyn Lolan jatkoroolissa). Alkukuvana Jacques Demy Sodankylässä.

PUNAISET KENGÄT (1948)

Balettielokuvien kuningatarta pidettiin mestariteoksena jo ennen Michael Powellin 1980-luvun renessanssia. Ballerinan, hänen säveltäjämiehensä ja pirullisen managerin kolmiodraama kertoo riipaisevan kauniisti elämän ja rakkauden sekä taiteen ikuisista ristiriidoista. Alkufilminä Michael Powell Sodankylässä.

MONTEREY POP (1968)

Ensimmäisessä merkittävässä rock-festivaalidokumentissa alan suurin ohjaajanimi D.A. Pennebaker vangitsi Kalifornian Montereyssä järjestetyn tapahtuman hengen suvereenisti – niin esiintyjien, yleisön kuin organisoijienkin näkökulmasta. Nähkää ja kuulkaa Janis Joplin, Otis Redding, kamansa tuhoava The Who ja ”pyromaaninen” Jimi Hendrix! Alkukuvana Pennebakerin ja kumppaneiden Oscar-ehdokkaanakin ollut pilvenpiirtäjädokumentti Skyscaper (1960).

KUKA KOLKUTTAA OVELLENI (1968)

Puolisonsa Michael Powellin kanssa festivaalilla vieraillut Thelma Schoonmaker on kenties maailman palkituin elokuvaleikkaaja, kuuluisa ennen kaikkea yhteistyöstään Martin Scorsesen kanssa. Tämän elokuvanteon iloa täynnä oleva esikoispitkä saa rosoista kiihkoa Shoonmakerin leikkausratkaisuista. Harvey Keitel näyttelemä Manhattanin italialaiskortteleiden nuorukainen etsii elämälleen tarkoitusta ei-katolisesta naisesta.

WOODSTOCK (1970)

“Woodstock was fuckin’ nothing compared to Midnight Sun Film Festival” (Pennebaker). On silti useita syitä esittää Michael Wadleighin kuuluisa dokumentti (alkuperäisversiona): paitsi kauttaaltaan kovan esiintyjäkatraan ansiosta, myös vertailtavaksi Monterey Popin kanssa sekä Thelma Shoonmakerin Oscar-ehdokkuudellakin muistetun leikkaustyön vuoksi. 

LOPUTON LOMA (1980)

Jim Jarmuschin elokuvakoulun jälkeinen esikoisohjaus on jo samaa karheaa ja vähäeleistä maata kuin hänen seuraavat mainetyönsä. Underground-henkisesti Tom DiCillon 16 mm kameralla tallennettu vaeltelukomedia seuraa työttömän nuorukaisen harhailuepisodeja Manhattanin originellien ihmisten keskuudessa.

MUUKALAISTEN PARATIISI (1984)

Jarmuschin läpimurtoteos on alkuvoimainen, minimalistinen näkemys amerikkalaisen elämänmuodon kääntöpuolesta. Unkarilaissyntyinen Willie, hänen budapestilaisserkkunsa Eva ja ystävänsä Eddie matkaavat New Yorkista Floridan ”paratiisiin”. Marginaali-ihmistemme matkassa kaikkialla on tragikoomisen alakuloista.

HAVRE (1986)

Näyttelijänä Jean-Luc Godardin Kiinattaressa (1967) pinnalle nousseen Juliet Berton kolmas ohjaustyö liikkuu unenomaisesti ja irrationaalisesti Le Havren telakka-alueella. Maagisen runollinen initaatioelokuva kertoo orpotytöstä hyvän ja pahan kamppaillessa miesten ja tietokoneiden maailmassa. Dokumenttiohjaajaguru Joris Ivensin näyttelijädebyytti – 88-vuotiaana!

HOTET (1987)

Ruotsalaisen kansankodin leppymätön arvostelija Stefan Jarl on kuuluisa erityisesti Mods-dokumenttitrilogiastaan. Mutta hän on tunnettu myös luonnon eri ilmiöiden puhuttelevana kuvaajana. 24.4.1986 Jarl oli tekemässä fiktiota poronhoitajien Lapissa, kun hänen oli tartuttava dokumentoimaan aivan toista aihetta: Tshernobylin ydinräjähdyksen kriittisiä vaikutuksia alueelle.

KOVAT KUNDIT EIVÄT TANSSI (1987)

Legendaarisen Telluriden festivaalin johtaja Tom Luddy esitteli Lapissa tuottajana Norman Mailerin kiistellyn trillerin. Ulkoisesti koreassa mutta painajaismaisessa, surrealistisen hauskassa mysteerissä kirjailija (Ryan O’Neal) selvittelee vuosisadan kankkusessa irtopäisen naisen murhaa. Hillitöntä revittelyä amerikkalaisen merenrantakaupungin rauhallisten kulissien takaa.

MATADOR (1986)

Pedro Almodóvarin läpimurtotyössä uskonto ja espanjalainen macho-yhteiskunta vaikuttavat taustalla matadorilegendan ja asianajajanaisen hehkuvassa intohimodraamassa. Elimellisesti siihen liittyvät myös rikos – ja kuolema. Sukupuolten välistä rakkauden ja seksin härkätaistelua on harvoin kuvattu näin kiihkeästi.

KATUMUS (1984)

Pokojanie

Neuvostoliitoelokuvan sensuurin muurinmurtajia oli vähän ennen glastnostia kolmeksi vuodeksi hyllylle joutunut georgialaisen Tengiz Abuladzen menestysteos. Absurdin hauskasta karmivaan liikkuva kuvaus pelon ilmapiiristä: nykyisyydessäkin kummittelevan tyrannimaisen paikallisdiktaattorin ”isäaurinkois”-tarina.