Vuodesta 1988 alkaen Sodankylän elokuvajuhlien taiteellinen toimikunta on myöntänyt palkinnon henkilölle, joka on työllään merkittävästi edistänyt suomalaista elokuvakulttuuria. Tämän vuoden Sodankylä-palkinnon saa lahtelainen toimittaja-kirjailija Markku Koski, erityisesti elokuvaesseiden maassamme surullisen vähän viljellyllä saralla poikkeuksellisen taidokkaasta, älykkäästä ja tyylikkäästä tuotannostaan.
Näinä median kriisin aikoina, jolloin etenkin printtipuolella kulttuuritoimitukset ovat ahdingossa ja sivistynyt elokuvakirjoittaminen vähenee vähenemistään, Markku Koskelta (s. 1945) lähes puolen vuosisadan ajan eri lehdissä (mm. Helsingin Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat, Parnasso ja Filmihullu) julkaistut esseet ovat kuin lähde janoiselle: yhä suppeammaksi käyvien elokuva-arvostelujen rutiinimaisen ”senttaamisen” sijasta hän on toteuttanut aina kutsumustaan kirjoittaa korkeatasoista ja pohdiskelevaa, laajempialaista tekstiä, joka haastaa lukijan nauttimaan oivaltavista ajatuskuluista.
Yhteiskuntatieteilijänä – tiedotusopissa väitelleenä tohtorina – Markku Koski tunnetaan monipuolisesti niin taiteen ja viihteen, sosiologian, filosofian kuin politiikankin alueet hallitsevana kirjoittajana, joka pystyy yhtä hämmästyttävästi selvittämään vakuuttavasti niinkin erilaiset ilmiöt kuin Armi Kuusela, The Beatles tai Sauli Niinistö. Siinä missä Koski on kotonaan yhtä hyvin klassikoiden kuin uusienkin elokuvien kanssa, hän viihtyy niin korkeakulttuurin kuin ”alempien taiteidenkin” parissa, kuten lööpeistä kirjankin kirjoittaneen miehen kuvaan kuuluu.
Oppineisuus nostaa Kosken tekstin kaikenlaisen arkifundeeraamisen yläpuolelle, jonnekin hänen usein siteeraamiensa omien suosikkiajattelijoidensa Walter Benjaminin ja Bertolt Brechtin nerokkaille aaltopituuksille. Koulutustausta ei kuitenkaan merkitse Kosken kohdalla akateemisen jargonin viljelemistä, vaan hänen artikkelinsa edustavat aina esimerkillisen luettavaa journalismia – paradoksien, yllättävien ajatussiltojen ja hiljaisen huumorin maustamia kolumneja tai esseitä.
Vaikka Peter von Baghin taannoinen määritelmä ”Markku Koski on Suomen ainoa autenttinen ajattelija” olisi sikäli hieman liioiteltu, että säälistä samalle viivalle voi hakemalla hakien harkita paria muutakin intellektuellia, ovat Kosken kirjoitukset elokuvasta ja muista aihepiireistä meille sellaisia aarteita, joiden pariin soisi kaikkien lukijoiden löytävän. Vaikutteiden ammentaminen sallitaan, jotta vähäverinen elokuvaesseistiikkamme nousisi joskus kukoistukseen Kosken viitoittamalla tiellä.
Sodankylä-palkinnon historiaa
Sodankylän elokuvajuhlien palkitsemien elokuvakulttuurin lähettiläiden joukossa on ohjaajia, näyttelijöitä, tuottajia, elokuvahistorioitsijoita, tutkijoita ja kriitikoita. Mukaan mahtuu myös elintärkeän elokuvakerhoperinteen vannoutuneita tukijoita ja jatkajia. Palkinnon kautta on voitu nostaa esille myös muita elokuvalle tärkeitä ammattiryhmiä kuten kuvaajat ja still-kuvaajat.
Lista Sodankylän elokuvajuhlien palkitsemista henkilöistä on hengästyttävä ja kertoo itsessään palkinnon merkityksestä. Kaikki huomionosoituksen saaneet ovat kotimaisen elokuvakulttuurin kantavia voimia, joiden työn merkityksen osin vasta tulevaisuus tulee osoittamaan oikeissa mittasuhteissaan.