14.6. Lempeää kesätuulta, suuria tunteita ja yhteiskunnallista keskustelua – festivaali on startattu!

On joitain asioita, jotka eivät vuosien varrella muutu: Kitisenrannan koulun pihan iloinen puheensorina ja kasvavat lippujonot festivaalin ensimmäisenä päivänä! Tällä kertaa festivaalikansaa helli myös kirkas aurinko ja lempeä kesätuuli. 

Jo ennen puolta päivää festivaalit starttasi James Grayn Armageddon Time, kasvutarina jossa taidetta rakastava mutta koulua vieroksuva poika joutuu kohtaamaan perheensä traumat ja yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuuden. Hieman myöhemmin nähtiin koululla Zhang Lun kipeä, hellä ja hieman komediallinen kertomus The Shadowless Tower. 

Myös Sodankylän vakiokasvon Olaf Möllerin kuratoima 60-luvun kroatialaista elokuvaa esittelevä mestariluokkasarja käynnistyi myöhäisiltapäivästä elokuvalla A Train Without a Timetable. Möller innostui ylistämään elokuvaa esittelyssään: Elämäsi ei ole elämisen arvoista, jos et ole nähnyt tätä elokuvaa! Möllerin mestariluokkasarja jatkuu vielä usean elokuvan voimin: tänään torstaina nähdään Kitisen kinolla Nikola Tanhoferin “filosofinen satu” Happiness Comes at Nine o’Clock, ja huomenna perjantaina Marijan Vajdan Seki’s Rolling, Watch Out! Lauantaina Kitisen kinolla näytetään Vatroslav Mimican Monday or Tuesday ja sunnuntaina Koululla päästään katsomaan Zvonimir Berkovićin Roundabout. 

Iltapäivällä Lapinsuun sali täyttyi katsojista, kun Venetsian elokuvajuhlillakin suosiota nauttinut Hanna Västinsalon ohjaama Palimpsest sai Suomen ensi-iltansa. Paikalla olivat ohjaajan lisäksi tuottaja Cyril Jacob Abrahtiam, kuvaaja Henry Dhuy sekä näyttelijät Leo Sjöman ja Emma Kilpimaa

Illan avajaisnäytös veti jälleen Lapinsuun elokuvateatterin täyteen väkeä. Sodankylän elokuvajuhlien taiteellinen johtaja Timo Malmi kiitteli alkusanoissaan Risto Jarva -seuran elokuvakritiikkistipendi-hanketta. Lisäksi Malmi esitteli tämän vuoden elokuvajuhlien arkkitehtuurispesiaalia. Arkkitehtuuri oli isossa osassa myös Arturo Ripsteinin avajaisnäytöksessä nähdyssä elokuvassa The Castle of Purity. Ripstein ei harmillisesti päässyt henkilökohtaisesti paikalle Sodankylään, mutta lähetti yleisölle tervehdyksensä videoitse.

Yön suussa Lapinsuussa vieraili myös ukrainalainen dokumenttiohjaaja Sergei Loznitsa esittelemässä elokuvaansa The Natural History of Destruction. Toisen maailmansodan arkistomateriaalista koostettu elokuva kuvaa teollisen mittakaavan saksalaisten kaupunkien pommitusta, ja kyseenalaistaa siviilien terrorisointiin ja tuhoamiseen suunnatun sodankäynnin tavan joka jatkuu tänä päivänäkin. 

Samaan aikaan koululla nähtiin ranskalaisen Emmanuel Mouretin romanttinen, kepeä ja ajaton Diary of a Fleeting Affair. Mouret kertoi elokuvan jälkeen yleisölle muun muassa käsikirjoituksen suhteesta lopulliseen teokseen sekä Alvar Aallon suunnitteleman talon päätymisestä elokuvaansa. 

Kitisen kinon avajaisyön päätti Kim Hopkinsin A Bunch of Amateurs. Viilenevässä illassa naurettiin rakastavasti pohjoisenglantilaisen perinteikkään mutta piskuisen elokuvakerhon sinnikkäille yrityksille pitää toimintansa käynnissä ja tehdä omia, kotikutoisuudessaankin kunnianhimoisia lyhytelokuvia.

Ensimmäinen päivä piti sisällään kansainvälisiä helmiä, kotimaisia uutuuksia, yhteiskunnallisia ulostuloja sekä kepeää romantiikkaa. Tästä on hyvä aloittaa keskiyön auringon juhla! 


Kuva: Emmanuel Mouretin elokuvan jälkikeskustelusta. Kuvaaja: Susanna Pesonen