Viiden mantereen elokuvat ja niiden tekijät vievät meidät jälleen filmaattiselle matkalle uuden elokuvan helmiin entistä runsaamman sarjan siivin. Tekijävieraiden retrospektiivien, kotimaisten saavutusten ja erikoisesitysten rinnalla tarkoin valittu läpileikkaus maailmankaikkeuden tuoreeseen tuotantoon on aina ollut juhlien viiden päivän cinemaparatiisin keskeistä antia.
Maailman arvovaltaisimman elokuvalehden Sight & Soundin vuoden parhaiden kansainvälisen äänestyksen 2019 voittanut, festivaalilla jo 1998 vierailleen englantilaisen Joanna Hoggin omaelämäkerrallinen The Souvenir sekä listan vuoden 2021 ykkönen, edellisen itsenäinen jatko-osa The Souvenir: Part II esitetään molemmat Sodankylässä. Cannesin ja Oscar-kisojen japanilaiselta voittajalta Ryûsuke Hamaguchilta puolestaan nähdään hänen edellinen merkkiteoksensa Wheel of Fortune and Fantasy. Varsinainen erikoisuus Japanista on Masaaki Yuasan animoitu musiikkifantasia Inu-oh.
Elokuvan kehdosta Ranskasta tulee Venetsian filmijuhlien Kultaisen leijonan voittaja, Audrey Diwanin Happening, joka käsittelee aborttikysymystä. Charlotte Gainsbourg tähdittää Mikhaël Hersin 1980-luvun Ranskan charmikasta perhekuvausta The Passengers of the Night. Maineikkaan Jacques Audiardin Pariisi, 13. kaupunginosa on mosaiikkimainen draamakomedia rakkaussuhteista. Ranskankielistä tuotantoa edustaa lisäksi belgialaisen Laura Wandelin poikkeuksellisen vivahteikas koulukiusaamisdraama Playground.
Espanjalaistähdet Penélope Cruz ja Antonio Banderas näyttelevät elokuvanteon maailmaan sijoittuvassa Mariano Cohnin ja Gastón Duprat’n draamakomediassa Official Competition. Sodankylässä 2015 vierailleiden portugalilaisten Miguel Gomesin ja Maureen Fazendeiron The Tsugua Diaries on ovelan vänkä korona-ajan kuvaus.
Nuoremman amerikkalaisen polven kärkiohjaajiin kuuluvan Sean Bakerin Red Rocket on energinen draamakomedia Trump-kauden osattomista ihmisistä. Mona Fastvoldin kaunis The World to Come kertoo tuomitusta lesborakkaudesta 1850-luvulla. Western-perinteitä uusintava Potsy Poncirolin Old Henry kuuluu hyvästä kulttuurimaustaan tunnetun ex-presidentin Barack Obamankin vuoden top-kymppiin. Latinalaista Amerikkaa edustaa nousevan bolivialaisen tuotannon hieno näyte, Alejandro Loayza Grisin Utama, jonka vanhan parin tarina sivuaa maan kuivuusongelmia.
Aivan liian heikosti tunnetusta sveitsiläisestä nykyelokuvasta on esimerkkinä alppikylään sijoittuva Michael Kochin traaginen rakkaustarina A Piece of Sky. Itävaltalainen Sebastian Meise on tehnyt läpimurtonsa lukuisilla festivaaleilla palkitulla ohjaustyöllä Great Freedom, joka kertoo miesten välisestä rakkaudesta sotienjälkeisessä Saksassa, pääosassa Franz Rogowski. Itävallan ohjaajajärkäleistä Ulrich Seidl palaa fiktioelokuvien pariin ronskissa viihdelaulajamiehen potretissa Rimini. Omien teidensä kulkijan Michelangelo Frammartinon The Hole seuraa kiehtovasti luolantutkijoiden retkikuntaa matkalla tuntemattomiin löytöihin Etelä-Italiassa 1961.
Pohjois- ja Keski-Afrikasta tulee kaksi erilaista perhekuvausta yhteiskunnallisin painotuksin: tunisialaisen Mehdi Barsaouin arabikevään jälkitunnelmiin sijoittuva A Son sekä tšadilaisen Mahamat Saleh-Harounin (Sodankylässä 2018) aborttitarina Lingui: The Sacred Bonds. Läikkiä elokuvamaakartalla paikkaa lesotholaisen Lemohang Jeremiah Mosesen visionäärinen This Is Not a Burial, It’s a Resurrection, joka käsittelee vanhan naisen johtamaa kyläläisten taistelua oikeudestaan vesivaroihin.
Vaikka Sodankylässä perinteisesti keskitytään fiktioihin, mukana on muutamia huippudokumenttejakin. Vuoden 2013 festivaalivieraan, italialaisen ikinuoren Marco Bellocchion Marx Can Wait kertoo ohjaajan nuorena itsemurhan tehneen kaksoisveljen tragediasta. Ukrainan merkittävimmän nykyohjaajan Sergei Loznitsan järkyttävä Babi Yar. Context taustoittaa maan nykytilannettakin analysoidessaan juutalaisten kuuluisaa joukkotuhoamista toisessa maailmansodassa.
Elokuvat tekijöineen on esitelty yksityiskohtaisemmin maanantaina 30.5. julkistettavan ohjelmakarttamme elokuvalinkeissä. Festivaaliyleisön toivomuksesta käytämme teoksista käytännöllisyyden vuoksi niiden vakiintuneita englanninkielisiä nimiä.