12.6. Muodon mestareita ja värien ilotulitusta

Järjestyksessään 34. Sodankylän elokuvajuhlat käynnistyivät vilkkaasti. Festivaaliyleisö jonotti jälleen innokkaasti lippujaan, ja aurinkokin pilkahteli lupaavasti pilvien takaa.  

Pienen teltalla otettiin heti alkuilltapäivästä varaslähtö festivaaleihin ranskalaisanimaatio The Illusionistin koululaisnäytöksellä.

Festivaalikävijät löysivät heti paikalle upouuteen Kitisen kinoon katsomaan Darja Žukin 1990-luvun Minskin alakulttuurien estetiikasta ammentavaa festivaalisuosikkia, Crystal Swania.

Viime aikojen kansainvälisistä festivaalihiteistä ei muutenkaan ollut avajaispäivänä pulaa. Koululla ihastuttivat esimerkiksi Karlovy Varyssä parhaan ohjaajan palkinnon napannut Olmo Omerzun surrealistinen road movie Winter Flies ja Berliinin elokuvajuhlien Kultaisen karhun voittanut lähi-idän tilannetta nerokkaasti kommentoiva Nadav Lapidin Synonyms.

Kotimaisen elokuvan ystäville avajaispäivä tarjosi raikkaan kattauksen, joka sisälsi kokeellista ja tuoretta näkökulmaa mm. Arttu Haglundin omakustanteisen Poissa-elokuvan, Klaus Härön Tuntemattoman mestarin, Anna Erikssonin M:n ja kotimaisten tekijöiden lyhytelokuvien muodossa.

Tämän vuoden carte blanche -sarjan käynnistyi vahvasti ohjaaja ja dokumentaristi Pirjo Honkasalon luotsaamana. Sarja alkoi Robert Bressonin vuoden 1967 elokuvalla Mouchette – raiskattu. ”Ajattelin, että kysymys kaikkien aikojen parhaasta elokuvasta on oksettava ja että en koskaan nimeäisi mitään omaa suosikkiani. Mutta kun olen tässä miettinyt asiaa, niin en taida tietää mitään tätä parempaa teosta”, Honkasalo sanoi elokuvan esittelyssään. Ohjaaja löysi Mouchettesta myös yhtäläisyyksiä omaan vuoden 2013 elokuvaansa Betoniyö

Lapinsuun elokuvateatterissa koettiin jo ensimmäisenä päivänä monta vaikuttavaa näytöstä. Tunnelma avajaisnäytöksessä oli tiivis, kun vuorossa oli Fernando Meirellesin globalisaatiokriitiinen moderni klassikko Uskollinen puutarhuri.

Lapinsuun yleisö lumoutui yhtälailla iranilaisen mestariohjaaja Mohsen Makhmalbafin värikylläisestä paimentolaiskuvauksesta Gabbeh-elokuvassa.

Elokuvailta huipentui Lapinsuussa Arnaud Desplechin maalailevalla ja nostalgisella elokuvalla Kolme muistoa nuoruudestani.

Kuva: Juho Liukkonen