14.–18.6. järjestettävän festivaalin kansainvälisiksi tekijävieraiksi saapuvat nykypäivän ykkösdokumentaristeihin lukeutuva ukrainalainen Sergei Loznitsa, meksikolainen ohjaajalegenda Arturo Ripstein ja käsikirjoittaja Paz Alicia Garciadiego, David Lynchin elokuvia leikannut, käsikirjoittanut ja tuottanut amerikkalainen Mary Sweeney, ranskalaisen nykyelokuvan kiinnostavimpiin ohjaajanimiin kuuluva Emmanuel Mouret, islantilainen valokuvaaja ja dokumentaristi Sigurþór ”Spessi” Hallbjörnsson ja itävaltalainen esikoisohjaaja David Wagner. Kotimaisia ensi-iltaelokuviaan esittelevät ohjaajat Hanna Västinsalo ja Juha Suonpää sekä Aki Kaurismäen Kuolleissa lehdissä näyttelevät Alma Pöysti ja Jussi Vatanen.
2000-luvun huomattavimpiin dokumenttiohjaajiin lukeutuva ukrainalainen Sergei Loznitsa (s. 1964) saapuu vieraaksi Sodankylän elokuvajuhlille esittelemään palkittuja fiktio- ja dokumenttielokuvia tuotteliaan uransa varrelta aina tuoreimpiin uutuuksiin saakka. Valko-Venäjällä syntyneen, Ukrainassa varttuneen, Venäjällä elokuvaa opiskelleen ja nykyään Liettuassa asustavan Loznitsan elokuvat heijastavat ohjaajan syvää tuntemusta Neuvostoliitosta ja sen tasavaltojen eri vaiheista ennen ja nyt. Loznitsan ylistetyt historialliset dokumentit päästävät arkistomateriaalin kautta yleisön sisään kuvaamansa ajan ilmapiiriin ja antavat katsojalle tilaa vetää omat johtopäätöksensä. Fiktio-ohjaajana hän on vähintään yhtä tasokas, kuten nyt festivaalilla esitettävät takavuosien näytteet todistavat.
Loznitsan fiktiodebyytti My Joy (2010) on kauhuelementtejä sisältävä tie-elokuva, todellisista tarinoista kerätty matka venäläisyyteen ja raakaan neuvostomenneisyyteen. In the Fogin (2012) kuvaus vuoden 1942 Valko-Venäjästä henkii neuvostoelokuvan 60-luvun perintöä. A Gentle Creature (2017) muodostaa säälimättömän muotokuvan Neuvostoliiton jälkeensä jättämästä henkisestä ja aineellisesta ruosteläjästä. Loznitsan kahdesta uutuusdokumentista The Kiev Trial (2022) tarjoaa arkistomateriaalin kautta aitiopaikan ”Kiovan Nürnbergiin”, tammikuun 1946 sotasyyllisyysoikeudenkäyntiin Ukrainan sosialistisen neuvostotasavallan rikki pommitetussa pääkaupungissa. The Natural History of Destruction (2022) on hyytävä kompilaatioelokuva toisen maailmansodan lopulla Saksaan kohdistuneista ilmapommituksista.
Meksikolaisen elokuvan suurmestari ja polunraivaaja Arturo Ripsteinin (s. 1943) tuotantoa on esitetty Suomessa harvakseltaan, mutta asia korjataan nyt Sodankylän elokuvajuhlilla. Ripstein on uusien elokuvallisten muotojen keksijä ja vanhojen lajityyppien, tarinoiden ja trooppien uudistaja, jonka tuotanto on kutsu suurelle elokuvalliselle matkalle. Festivaalin ohjelmistossa on valikoima ohjauksia Ripsteinin seitsemälle vuosikymmenelle levittäytyvän uran varrelta, jotka tarjoavat kurkistuksen ohjaajan massiiviseen tuotantoon. Se on täynnä mestarillisia melodraamoja, sairaalloisuutta, ahdistusta, tuskallisia kohtalon käänteitä, absurdia huumoria ja groteskia draamaa. Festivaalille saapuu myös Ripsteinin pitkäaikainen elokuvallinen kumppani Paz Alicia Garciadiego (s. 1949), joka on käsikirjoittanut ohjaajan keskeisiä teoksia.
Ripsteinin kolmas pitkä elokuva, ohjaajan läpimurtona toiminut The Castle of Purity (1972) kertoo miehestä, joka pitää koko perhettään vankina suojellakseen heitä pahana pitämältään maailmalta. Luis Buñuelin tuotannon mieleen tuova, hillittömän charmikas The Black Widow (1977) on provokaatio porvariston tekopyhyydestä. The Place without Limits (1978) kuvaa ränsistyvän bordellin elämää pohtien sukupuolirooleja, misogyniaa ja kapitalismia maagisrealistisen linssin läpi. Kukkotappelut tarjoavat tien ryysyistä rikkauksiin Juan Rulfo -sovituksessa The Realm of Fortune (1986). Ripsteinin tuoreimmassa, Garciadiegon käsikirjoittamassa elokuvassa Devil Between the Legs (2019) vanha mies ja hänen vaimonsa ovat viettäneet niin paljon aikaa yhdessä ajan nuhrauttamassa asunnossaan, että inho ja rakkaus ovat käyneet perverssillä tavalla erottamattomiksi.
Moniulotteinen amerikkalainen Mary Sweeney (s. 1953) on tehnyt uraa elokuvien parissa jo yli neljänkymmenen vuoden ajan. Sweeneyn uran varrelle on mahtunut töitä niin ohjaajana, leikkaajana, käsikirjoittajana kuin tuottajanakin. Filmografian punaisena lankana on yhteistyö elokuvaohjaaja David Lynchin kanssa, jonka moderneiksi klassikoiksi muodostuneiden surrealististen ja mystisten elokuvien leikkaajana, käsikirjoittajana ja tuottajana Sweeney on toiminut. Elokuvanteon ohella Sweeney työskentelee professorina University of Southern Californiassa.
Sodankylässä nähdään Sweeneyn humaani ja ihmisläheinen esikoisohjaus Baraboo (2009), jossa kuuden ihmisen elämät risteävät ränsistyneellä motellialueella. Festivaalilla pääsee nauttimaan Sweeneyn ja Lynchin yhteistyön hedelmistä, kuten legendaarisen tv-sarjan elokuvallinen esiosa Twin Peaks – Tuli kulje kanssani (1992), alitajuisesti O. J. Simpsonin oikeudenkäynnistä inspiroitunut murhamysteeri Lost Highway (1997) sekä Sweeneyn käsikirjoittama, herkkä ja tositapahtumiin perustuva The Straight Story (1999). Hyllytetystä tv-pilotista syntynyt ja 2000-luvun parhaisiin elokuviin lukeutuva Mulholland Drive (2001) toi Sweeneylle Bafta-palkinnon parhaasta leikkauksesta. Sweeneyn ensimmäinen työ tuottajana, Michael Almereydan ohjaama Nadja (1994) puolestaan on postmoderni vampyyrielokuva, jossa Bram Stokerin henkilöhahmot heitetään 90-luvun urbaaniin maailmaan.
Nykyhetken kiinnostavimpiin ranskalaistekijöihin lukeutuvan Emmanuel Mouret’n (s. 1970) 1990-luvulla käynnistynyt ura kattaa hienovireisiä ihmissuhdedraamoja, joissa puhumisesta tehdään visuaalista musiikkia ja tilallista runoutta. Mouret’n klassiset elokuvat eivät pyri mielistelemään mitään ajan henkeä. Pitkään tutkan alla pysytellyt ohjaaja on viime vuosina noussut laajempaan arvostukseen ja ansainnut teoksillaan muun muassa César-ehdokkuuksia.
Mouret’n toinen pitkä elokuva Venus and Fleur (2004) on nostalginen ja kesäinen erehdysten komedia, joka liihottelee samassa liehittelyn ja oikukkaiden sydämenasioiden ja niillä spekuloinnin maastossa kuin Éric Rohmerin elokuvat. Kepeä mutta syvällinen The Art of Love (2011) on yllätyksellinen, kymmeneen lukuun jaettu kertomus rakkaudesta. Cécile de Francen tähdittämässä tiiviissä tapakomediassa Neiti J (2018) Mouret loi oman versionsa Denis Diderot’n varoittavasta lemmentarinasta. Sydämen asia(t) (2020) puolestaan vetää katsojat mukaansa oikeaan ihmissuhteiden kosmokseen Ranskan maaseutumiljöössä. Mouret’n uusimmassa elokuvassa Diary of a Fleeting Affair (2022) loistavien Sandrine Kiberlainin ja Vincent Macaignen esittämä kaksikko tapaa baarissa ja keksii aloittaa seksin, seurustelun ja yhteisen tulevaisuuden kannalta premisseiltään varsin erikoisen suhteen. Vaan miten käykään intohimon – tai kuvion muiden osapuolien?
Valokuvaajana kotimaassaan tunnetuksi tullut islantilainen Sigurþór ”Spessi” Hallbjörnsson (s. 1956) saapuu esittelemään ohjaamansa Megas-musiikkidokumentin (2023), joka saa maailmanensi-iltansa Sodankylässä. Se kertoo Islannin suosituimpiin lukeutuvasta muusikosta, lauluntekijä ja laulaja Magnús Þór Jónssonista eli Megasista. Taidokas mustavalkoinen dokumentti vie konserttiharjoituksiin ja päästää ääneen lauluntekijän itsensä lisäksi Islannin musiikkiskenen valovoimaisimmat tekijät. Uuden polven kansainvälisiä elokuvantekijöitä Sodankylässä edustaa itävaltalainen David Wagner (s. 1982), joka saapuu festivaalille esikoispitkän elokuvansa kanssa. Palkittu Eismayer (2022) on tositapahtumiin perustuva, voimakas kuvaus seksuaalisuutensa tukahduttavasta kersanttimajurista (Gerald Liebmann), jonka elämää ravisuttaa uuden sotilaan saapuminen koulutukseen.
Festivaalille saapuu myös joukko kotimaisia tekijävieraita. Suomen ensi-illoissa ovat Hanna Västinsalon Venetsian elokuvajuhlilla maailmanensi-iltansa saanut Palimpsest (2022), joka tarjoaa spekulatiivisen ratkaisun vanhustenhoidon kriisiin, sekä Juha Suonpään dokumentti Ilveskuiskaaja (2023), joka kertoo riistakameroiden avulla erilaisen tarinan eläimen ja ihmisen rinnakkaiselosta. Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet -elokuvan (2023) Suomen ensiesitykseen festivaalille saapuvat elokuvaa tähdittävät Alma Pöysti ja Jussi Vatanen. Festivaalin taiteelliseen toimikuntaan kuuluvat veljekset Aki ja Mika Kaurismäki ovat tuttuun tapaan paikalla festivaalilla. Mika Kaurismäen elokuvista ohjelmistossa ovat riehakkaassa karaokenäytöksessä nähtävä Hassisen kone 40 vuotta myöhemmin (2023) ja Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä (2022). Näyttelijä Terhi Panula vierailee myös Sodankylässä, ja ohjelmistossa ovat hänen ensimmäinen elokuvaroolinsa Takiaispallo (ohj. Veli-Matti Saikkonen, 1970) sekä harvoin nähty suomalais-länsisaksalainen yhteistuotanto Eläköön itsemurhaaja! (ohj. Vojtěch Jasný, 1984). Suosikkinäyttelijä Tommi Korpela esittelee ylistetyn Kupla-elokuvansa (ohj. Aleksi Salmenperä, 2022). Festivaalilla esitetään lisäksi yllätysennakossa kotimainen elokuva, jonka ohjaaja on niin ikään paikalla näytöksessä.
38. Sodankylän elokuvajuhlia vietetään 14.–18.6.2023. Tietoa ohjelmiston uuden elokuvan helmistä sekä muusta kotimaisesta ohjelmistosta on luvassa perjantaina 26.5. Maanantaina 29.5. sarjakorttien myynti alkaa klo 12.00 ja festivaalin ohjelmakartta julkaistaan (kellonaika tarkentuu myöhemmin). Lipunmyynti käynnistyy keskiviikkona 31.5. klo 17.00.
Sodankylän elokuvajuhlat kiittää yhteistyökumppaneitaan:
Ammattiliitto Pro ry, Finland Festivals ry, EU/Creative Media, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Niilo Helanderin Säätiö, Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM), Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI), Suomen elokuvasäätiö (SES), Sodankylän kunta, YLE Teema, Ranskan instituutti, Meksikon suurlähetystö.