Sodankylän elokuvajuhlien poikkeusvuoden virtuaalinen SODANKYLÄ IKUISESTI -festivaali esittää yli 50 elokuvaa ikimuistoisten aamukeskusteluiden ja tekijävieraiden tuoreiden haastattelujen saattelemina 10.–14.6.2020. Poikkeuksellisissa olosuhteissa festivaalin elokuvat ja keskustelutilaisuudet tuodaan yleisön ulottuville internetin välityksellä.
Yksi keskeinen tekijä Sodankylän elokuvajuhlien ainutlaatuisen hengen luojana ovat tekijävieraiden aamukeskustelut. Ensimmäiset vuosikymmenet keskusteluja luotsasi elokuvatietäjä Peter von Bagh, perinnettä jatkaa kumppaneineen festivaalin taiteellinen johtaja Timo Malmi. Nämä univajeen ja anarkian maustamat hetket on taltioitu, ja tänä kesänä niitä päästään esittelemään laajemmallekin yleisölle. Ennennäkemättömissä koosteissa huippuvieraat avaavat uraansa ja elämäänsä. Francis Ford Coppola ihmettelee omassa osiossaan muun muassa pohjoisen valoa ja sitä, että Euroopan pohjoisimmassa kolkassa tiedetään, kuka hän on, feministisen elokuvan pioneeri Agnès Varda pohtii älyn ja intuition köydenvetoa, Afrikan palkituin elokuvantekijä Mahamat-Saleh Haroun muistelee lapsuuttaan ja suomalaisen kulttuurielämän jättiläinen Jörn Donner suomii maamme latteaa kulttuurielämää. John Boorman kertoo esimerkiksi painistaan Lee Marvinin kanssa, Terry Gilliam yltyy kehumaan Sodankylän elokuvajuhlia ja brasilialaisohjaaja Fernando Meirelles puhuu päätöksestään lopettaa elokuvien tekeminen – ja tämän päätöksen pyörtämisestä. Iranilaistaituri Samira Makhmalbaf ja hänen isänsä Mohsen Makhmalbaf mykistävät tarinoilla elämästään, joka on usein ollut elokuvaa ihmeellisempää.
Aamukeskustelukoosteet alustavat festivaalin kotisivujen kautta katsottaviksi tulevia elokuvia. Brittirealismin taituri Mike Leigh muistelee kohtaamistaan Alfred Hitchcockin kanssa johdantona historialliselle uutuudelleen Peterloo (2018). Agnieszka Holland paljastaa, mitä yhteistä on elokuvastudioilla ja Puolan kommunistisella hallituksella johdantona Suomen ensi-illassa nähtävälle, 1950-luvun totalitarismia ruotivalle Charlatanille (2020). Hollandilta esitetään lisäksi briljantti Europa, Europa (1990) ja Berliinin elokuvajuhlilla palkittu mysteeri Jäljet (2017). Milos Forman muistelee työskentelyä Jack Nicholsonin kanssa. Formanin mittavan uran varrelta nähdään komedia Musta Pekka (1964), työläissatiiri Vaaleaverikön rakkaus (1965) ja sosialistiselle järjestelmälle röhönaurava Palaa, palaa! (1967). Ranskankreikkalainen Costa-Gavras puolestaan pui Kreikan talousahdinkoa niin puheissaan kuin poliittisessa uutuusdraamassaan Adults in the Room.
Ohjelmistossa on useita Sodankylässä Suomen ensi-iltansa saaneita harvinaisuuksia, joita ei muuten juuri ole maassamme nähty. Ruben Östlund esitteli keskiyön auringon alla ruotsalaista mielenmaisemaa ennennäkemättömällä vimmalla revittelevän The Guitar Mongoloidin (2004). Italian kiinnostavimpiin nykyohjaajiin kuuluva Alice Rohrwacher saapui Napapiirin pohjoispuolelle lähes suoraan Cannesin elokuvajuhlilta, jossa hänen intensiivinen perhekuvauksensa The Wonders palkittiin Grand Prix’llä vuonna 2014. Elokuvan vähäeleinen ja intiimi kerronta vetosi Sodankylän-kävijöihin: The Wonders on yhä yksi festivaalin kaikkien aikojen suurimpia hittejä. Kreikkalaisohjaaja Athina Rachel Tsangarin lakoninen, mutta sydämellinen Attenberg (2010) ei maalaile järin ruusuista kuvaa kreikkalaisen kaivoskaupungin arjesta. Jim Jarmuschin manttelinperijäksi kutsutun Gabe Klingerin debyytti Porto (2016) on lumoava rakkauskertomus, jonka pääroolissa nähdään nuorena edesmennyt näyttelijälupaus Anton Yelchin. Viime kesän suursuosikkeihin lukeutuneet System Crasher ja latvialaisharvinaisuus, 60-luvulla sensuurin hampaisiin jäänyt ja vasta 1980-luvulla ensiesityksensä saanut Four White Shirts nähdään myös festivaalikattauksessa.
Uuden elokuvan helmet -sarja esittelee viime vuosien parhaimmistoa eri puolilta maailmaa, useimmat Suomen ensi-iltoina. Andrei Smirnovin A Frenchman kertoo ballerina Kira Galkinan ja valokuvaaja Valera Uspenskyn rakkaustarinan, Abel Ferraran Tommasissa seurataan amerikkalaistaiteilijan elämää Roomassa nuoren vaimon ja pienen tyttären kanssa. Brasilialais-auteur Karim Aïnouzin Cannes-palkittu The Invisible Life of Euridíce Gusmão on runsaana rönsyävä kahden sisaruksen tarina ja Pietro Marcellon Martin Eden modernisoitu Jack London -filmatisointi. Maailmat törmäävät ja sulautuvat Ilker Çatakin toisessa pitkässä ohjaustyössä I Was, I Am, I Will Be. Lesotholaisohjaaja Lemohang Jeremiah Mosesen This Is Not a Burial, It’s a Resurrection nousi alkuvuonna järjestetyn Sundancen kohutuimpiin tapauksiin. Kahdesta viimeksi mainitusta elokuvasta Sodankylä ikuisesti toivottaa tervetulleeksi virtuaalisia vieraita, sillä Olaf Möller on saanut teosten tekijöitä haastateltavakseen.
Suvereeni elokuvatuntija ja verbaalivirtuoosi Olaf Möller on myös yksi neljästä Sodankylä ikuisesti -festivaalin mestariluokan luotsaajasta. Möller pureutuu 1960-luvun slovakialaisiin elokuviin, ja amerikkalainen animaatioasiantuntija Jennifer Barker esittelee omassa mestariluokassaan kaksi pitkää animaatioelokuvaa: ranskalais-romanialainen Marona’s Fantastic Tale laskeutuu pienen koiran tasolle, The Painting esittelee kuvataiteen mestareita. Avantgarde-maestro Mika Taanila ruotii mestariluokassaan kokeellisia lyhytelokuvia, kuten viime vuonna Sodankylässä vierailleen Mark Jenkinin David Bowie is Dead. Venäläisen ja suomalaisen elokuvanasiantuntija Lauri Piispa kertoo Valentin Vaalan ja Teuvo Tulion kadonneista 1930-luvun ohjaustöistä. Mestariluokan yhteydessä nähdään Vaalan jännityselokuva Sininen varjo, Teuvo Tulion rikoksen ja rangaistuksen ympärille kiertyvä Taistelu Heikkilän talosta sekä Nuorena nukkunut -klassikon vaurioituneeseen filmimateriaaliin pohjautuva, Sami van Ingenin kansainvälisesti palkittu lyhytelokuva Polte.
Sodankylän elokuvajuhlien huippuhetkiä ovat Ison teltan mykkäelokuvakonsertit. Poikkeusvuonna mykkäkonsertti vaihtuu ääniraidalla varustettuun mykkäklassikkoon, pariskunta Robert ja Frances Flahertyn dokufiktioon Moana (1926). Sami van Ingen on ollut mukana restauroimassa Flahertyjen tyttären Monican vuonna 1981 valmistunutta ääniversiota, jota esitetään nimellä Moana with Sound.
Elokuvajuhlien viikonloppuiltojen ilo ovat tanssi- ja lauluhurjasteluiksi yltyneet karaokenäytökset. Suomi-elokuvan iskelmäkimara takaa sen, että mukana laulamista ei tarvitse jarrutella kotioloissakaan! Luvassa on myös kotimaisen lyhytelokuvanparhaimmistoa, muun muassa Maija Blåfieldin ylistetty The Fantastic, Antti Holman hulvaton joulunovelli Kill Anneli ja Teemu Niukkasen alkuvuonna Sundancessa säväyttänyt Onko sulla nälkä?.
Elokuvien katselu tapahtuu verkossa tietokoneen tai mobiililaitteen kautta. Katseluun tarvitaan internetyhteys, katselulaite ja maksukortti. Katselualusta linkitetään festivaalin kotisivuille (msfilmfestival.fi) 8.6. alkaen. Elokuvat ovat katsottavissa vain Suomen rajojen sisäpuolella, myös näytöskohtainen katsojamäärä on rajallinen. Festivaalin ohjelma-aikataulu julkistetaan keskiviikkona 3.6., sarja- ja näytöskohtaisten lippujen ennakkomyynti alkaa maanantaina 8.6. Tarkemmat käyttöohjeet päivitetään tälle sivustolle, tulossa on myös opastava neuvontapuhelin.
Sodankylän elokuvajuhlat kiittää yhteistyökumppaneitaan
Ammattiliitto Pro ry, EU/Creative Media, Finland Festivals ry, Festival Scope, Audiovisuaalisen Kulttuurin Edistämiskeskus (AVEK), Shift72, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Kansallinen Audiovisuaalinen Instituutti (KAVI), Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy, Nordisk Kultur Fond, Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM), Suomen Elokuvasäätiö (SES), Sodankylän kunta, Suomen kulttuurirahasto Lapin rahasto, Tieteen tiedotus ry, YLE Teema, Goethe-instituutti.