Sodankylän parhaat – Sorron ja sodan sopukoissa -nimellä kulkeva elokuvasarja tuo Yle Teemalle ja Areenaan valikoiman Sodankylän elokuvajuhlilla vuosien varrella vierailleiden tekijöiden teoksia. Elokuvien johdantoina esitetään Heikki Kujanpään ohjaamia uusia minidokumentteja, jotka esittelevät niiden tekijöiden festivaalivierailuja.
Jo neljännen vuoden perinteen mukaisesti Yle Teema esittää kesäohjelmistossaan Sodankylän elokuvajuhlien menneiden vuosien huippunäytteitä. Sodankylän parhaat – Sorron ja sodan sopukoissa -nimellä kulkevan sarjan tämän vuoden teemana ovat sota ja suvaitsemattomuus. Johdannoiksi elokuvat saavat tuttuun tapaan niitä esittelevien pienoisdokumenttien sarjan tekijöidensä vierailuista Sodankylän elokuvajuhlilla.
Keskiyön auringon juhlien tunnelmiin palaava, Heikki Kujanpään ohjaama minidokumenttien kokonaisuus Sodankylän parhaat hyödyntää arkistomateriaalia sekä uusia haastatteluja talvelta 2023. Haastateltavina minidokumenteissa ovat muun muassa Taru Mäkelä, Antti Alanen, Kristiina Haataja ja Mika Kaurismäki. Sodankylän parhaat on nähtävissä Yle Teemalla tiistai- ja lauantai-iltaisin 6.–17.6.2023. Kaikki minidokumentit ovat nähtävissä Yle Areenassa 5.6. alkaen. Areenasta löytyvät myös dokumenttisarjan edellisen vuoden vastaavat jaksot (ohj. Heikki Kujanpää).
Sodankylän aloitusfestivaalin 1986 isähahmon Samuel Fullerin kolmanneksi viimeinen pitkä ohjaustyö Valkoinen koira on jännitys- ja kauhuaineksiakin sisältävä kuvaus rasistiseksi kasvatetusta tappajakoirasta. Elokuva kysyy, onko mahdollista, että ihonväriin liittyvät asenteet ovat opittuja. Fuller kertoo tosipohjaisen tarinan paitsi iskevästi, myös ajatuksia herättävästi – vaikka Hollywoodin genre-elokuvien miehenä hyödyntää niille tyypillisiä, usein liioittelevia tykötarpeita. Elokuva esitetään Yle Teemalla 6.6., ja se on katsottavissa Areenassa 3.9. asti.
Ainutlaatuisessa sotaelokuvassa Tähtikirkas yö italialaiset mestariveljekset Paolo (Sodankylässä 2000) ja Vittorio Taviani palaavat varhaisnuoruutensa kesän 1944 tapahtumiin syntymäkaupunkinsa San Miniaton ympärillä, lähellä Firenzeä. Vaikka teos kumpuaa italialaisen neorealismin, muun muassa veljesten ohjaajaesikuvan Roberto Rossellinin perinnöstä, fantasianomaiset ainekset synnyttävät erilaisen sotaelokuvan. Tavianit kykenevät yhdistämään kipeät kollektiiviset muistot kansantarustoon. Elokuva esitetään Yle Teemalla 10.6., ja se on katsottavissa Areenassa 8.8. asti.
Kolmannessa pitkässä elokuvassaan Kello 5 iltapäivällä nuori iranilaisohjaaja Samira Makhmalbaf (Sodankylässä 2009) on siirtynyt köyhäksi ja takapajuiseksi muuttuneeseen Afganistaniin, maan 2000-luvun alun kriisialueille. Hän selvittää naisen asemaa silloisessa tilanteessa, kun talibanien hallinnosta oli saatu voitto, joka nyt, parikymmentä vuotta myöhemmin, on osoittautunut traagisen väliaikaiseksi. Kabulin raunioiden keskellä seuraamme koulutyttö Noqrehia, joka kampanjoi päättäväisesti sukupuolensa hyväksi. Elokuva esitetään Yle Teemalla 13.6.
Kummisetä-trilogian ohella Francis Ford Coppolan (Sodankylässä 2002) uran toinen jo valmiiksi saatu suurhanke on 1970-luvun lopun Ilmestyskirja. Nyt. Teos on ”enemmän kuin elokuva” – niitä elokuvahistorian tapauksia, joiden tekovaiheetkin ovat legendaa. Jos italialaisvelho Vittorio Storaron loisteliaasti kuvaama Ilmestyskirja oli jo alkuperäisenä versiona megaspektaakkeli, niin Coppola pani reippaasti paremmaksi: ensin vuoden 2001 yli kolmituntisella Redux-laitoksella ja 50-vuotisjuhliin 2019 nyt Suomen tv-ensi-iltansa saavalla, varttia lyhyemmällä ”lopullisella” versiolla. Elokuva esitetään Yle Teemalla 17.6., ja se on katsottavissa Areenassa 31.7. asti.