Ääntä ja äänettömyyttä elokuvamusiikkimatineassa

Vuoden 2016 Sodankylän elokuvajuhlat käynnistyivät elokuvamusiikkiaiheisella matinealla. Tilaisuuden ensimmäisellä puoliskolla tutustuttiin alan englantilaisen asiantuntijan Neil Brandin johdolla elokuvamusiikin historiaan aina kulta-ajan Hollywoodista nykypäivän säveltäjiin. Mykkäelokuvasäestyksiin erikoistunutta sekä aiheesta kolmiosaisen tv-sarjan BBC:lle tehnyttä Brandia haastattelivat Otto Kylmälä sekä festivaalijohtaja Timo Malmi.

Matineassa pohdittiin elokuvaesimerkkien avulla muun muassa säveltäjän ja ohjaajan välisen yhteistyön toimivuuden merkitystä sekä 1960-luvulta lähtien käytettyjen ääniraidalla kuultavien valmiiden popkappaleiden valintakriteerejä. Mukana oli myös esimerkkejä elokuvista, joissa ei kuulla lainkaan varsinaista musiikkia – näistä tunnetuimpana Alfred Hitchcockin Linnut (1961). Kaiken kaikkiaan Brand peräänkuulutti kliseisyyden ja musiikin liikakäytön sijaan luovuutta sekä näki uudessa teknologiassa sekä riippumattomien elokuvien nousussa mahdollisuuksia tässä suhteessa.

Brandin jälkeen kotimaisessa osuudessa elokuvamusiikin synnyn saloja avasivat haastattelijoiden johdolla ohjaaja Mika Kaurismäki sekä hänen elokuviinsa musiikkia säveltänyt Anssi Tikanmäki, jotka kertoivat prosessin kaksisuuntaisuudesta: säveltäjä sovittaa musiikin valmiisiin kuviin, mutta toisaalta sävelletty musiikki saattaa puolestaan vaikuttaa ohjaajan kuvakerrontaan. Esimerkkinä uusimmasta yhteistyöstä nähtiin making of -näytteitä Kaurismäen 1600-luvulle sijoittuvasta suuritöisestä uutuudesta Tyttökuningas, joka on myös festivaalin ohjelmistossa.

Lopuksi Kaurismäki ja Tikanmäki muistelivat säestettyjen mykkänäytösten suurta merkitystä Sodankylän elokuvajuhlien historiassa – niiden seurauksena syntyi lopulta myös tekijöiden oma mykkäelokuva, Aki Kaurismäen ohjaama Juha (1999), joka nähdään lauantaina Iiro Rantalan säestämänä Isossa teltassa.