Norjalainen Dag Johan Haugerud vaikuttaa naapurimaasta katsoen saavuttaneen kansallisen läpimurron (parhaan elokuvan, ohjauksen ja käsikirjoituksen Amandat eli ”Norjan Jussit”) 2013 ensimmäisellä pitkällä elokuvallaan I Belong. Skandinaavisella tasolla vastaava tapahtui Suomessakin tv:ssä ja Sodankylässä nähdyllä seuraavalla pitkällä elokuvalla Beware of Children (Lapset), joka palkittiin 2020 Pohjoismaisen neuvoston elokuvapalkinnolla ja Göteborgin festivaalin parhaana pohjoismaisena. Toki se sai huomiota muuallakin, kuten Venetsian filmijuhlilla, mutta lopullisen kansainvälisen näkyvyyden takaa uusi seksuaalisuutta ja miehen roolia luotaava trilogia, jonka voittokulun avasi vuoden alussa Berliinin filmijuhlilla ensimmäinen jäsen Sex.
Haugerud tarkkailee melko minimalistisin keinoin elokuviensa henkilöiden käyttäytymistä ja luo taidokkaan vähäeleisesti jännitteitä heidän välilleen. Tietty ”niukkuus” ei kuitenkaan koske dialogia: Haugerudin elokuvissa keskustellaan paljon, ja hän osaa kehittää ilmaisevaa, rikasta ja usein tavalla tai toisella mosaiikkimaista kudosta eteenpäin sysäävää dialogia. Kenties kaikki tämä kyvykkyys kumpuaa siitä, että hänellä on kokemusta myös kirjailijana vuodesta 1999 alkaen. Eidsbergin pikkukaupungissa kasvanut Haugerud on sitä paitsi alkuperäiseltä koulutukseltaan kirjastonhoitaja ja toiminut pitkään Norjan musiikkikorkeakoulun kirjastonhoitajana. Haugerud on opiskellut myös yliopistotasolla elokuvaa ja teatteritutkimusta sekä Norjassa että Tukholmassa.
Haugerudin alku-ura on seurannut sikäli tuttua rataa, että hän ohjasi ensimmäisen lyhytfilminsä 1998 ja teki niitä muutamia lisää ennen pitkiin siirtymistään – mutta filmografiaa kaunistavat myös sellaiset noin tunnin kestävät erikoisuudet kuin monologidraama I’m the One You Want (2015) ja musikaalikomedia The Light from the Chocolate Factory (2020). Sekä elokuvissaan että tiettävästi myös romaaneissaan hän pohdiskelee olemassaolomme peruskysymyksiä arkisissa tilanteissa, sosiaalisten paineiden ja normien keskellä. Mielellään hän tekee alusta alkaen yhteistyötä luottonäyttelijöidensä kanssa – mikä näkyy lopputuloksessa. Paneutuneen nautittavasti Dag Johan Haugerudin tuotanto kertoo meille opettajien ja sairaanhoitajien kaltaisten oslolaisen urbaanin keskiluokan edustajien, mutta nyt (Sexin nuohoojien perheet) myös hieman työväenluokkaisempien nykynorjalaisten elämästä.
Timo Malmi